Løping som trening

0
514
Løping som trening
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Løping som trening. Lær mer om hvorfor du bør velge løping som treningsform, og hvordan du kan trene for å komme i best mulig form.

Løpe som trening

Det er en grunn til at mange velger løping som trening. Å løpe er en av de mest effektive måtene du kan komme raskt i form på. For å best mulig effekt av å trene løping, bør du ha fokus på med hvilken intensitet du trener, og at du varierer hvordan du trener løping, i tillegg til at du bør starte treningen med utgangspunkt i eget formnivå.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvorfor og hvordan du kan trene løping for best mulig treningsutbytte.

Hvorfor du bør trene løping

Det er flere gode grunner til at du bør velge løping som treningsform. Løping er enkelt og lite kostnadskrevende. Alt du trenger er et par gode joggesko og funksjonelt treningstøy tilpasset temperatur og årstid. Løping er noe du kan gjøre over alt. Trening med løping tar relativt kort tid å gjennomføre, og gir deg likevel god treningseffekt. Løping øker forbrenningen av kalorier og fett, spesielt når du løper over et lenger tidsrom med lav intensitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Hvordan du kan trene løping

Det viktigste du gjør først er å komme i gang med løping. Selv om det er vinteren, så er det ingen grunn til å vente til våren før du starter opp. Kler du deg riktig kan du trene løping i all slags vær. Trene med lav intensitet dersom du har liten erfaring med løping, og ha fokus på å øke treningsmengde og intensitet gradvis. Når du først har kommet i gang med løping, bør du også ha fokus på hvordan du skal greie å opprettholde treningen. For å greie det bør du ta utgangspunkt i eget formnivå og variere hvordan du trener løping, for at løpetreningen skal være mest mulig motiverende. Blant mange løpere er ikke det å komme i gang med treningen som er utfordringen, men å opprettholde treningen over tid.

Trene med utgangspunkt i eget formnivå

Når du trener løping, bør det alltid være med utgangspunkt i eget formnivå. Dette gjelder løpere på alle nivå, og er spesielt viktig for løpere med liten eller ingen erfaring med treningsformen fra før av. Når du starter treningen med tilpasset mengde og intensitet, og har en gradvis økning i hvor mye du trener, vil kroppen hele tiden være sterk nok til å klare belastningen den blir påført. Å trene på denne måten vil være motiverende for deg, og øker sannsynligheten for at du skal fortsette å trene løping. Du reduserer også risikoen for å pådra deg overbelastning og skader.

Variere hvordan du trener løping

Variasjon er viktig, både med tanke på din motivasjon for å løpe, og for at du skal unngå skader og ha best mulig treningsutbytte. Det er ikke uvanlig at løpere har sine faste treningsrutiner, og en bestemt løype de trener. Tempoet kan også være det samme hver treningsøkt. Å trene løping som er lite variert, vil raskt føre til at du stagnerer som løper. Kroppen tilpasser seg relativt raskt hvordan du trener, og trener du lite variert, vil du etter hvert merke at du ikke lenger har den samme effekten av treningen. For å utsette en utflating av formkurven bør du variere hva du trener av løping og med hvilken intensitet. Du bør også variere med hvor du trener løping, og veksle mellom å trene i lette og mer krevende løyper. Er du nybegynner, kan det være nok å avslutte en rolig løpetur med noen raske stigningsløp avslutningsvis, for å variere med hvilken intensitet du løper.

Viktig med kontinuitet i treningen

For at du skal innarbeide gode treningsrutiner, er det viktig at du har fokus på å trene regelmessig. Gjør du det over tid vil det etter hvert bli en innarbeidet vane. Når du har gjort løping til en vane, vil mye av treningen gå av seg selv. Legg en plan for når du skal trene løping, og ha faste dager der du trener, og tving deg selv til å trene på disse dagene. Det vil være dager der motivasjonen ikke alltid er på topp, men det er likevel viktig at du kommer deg ut for å trene også på slike dager. Gjennomføre heller korte treningsøkter, enn å la være.

Løping som trening

Legg en fleksibel plan for hvordan du skal trene løping, og trene regelmessig. Løping som trening er effektivt, og skal ikke være være for krevende. Mange har en oppfatning av at løping er et blodslit, og styrer unna treningsformen av den grunn. Men gjennomfører du løpetrening som hele tiden er i samsvar med ditt formnivå, vil løping være en treningsform som alle greier å gjennomføre. Variere hvordan du trener, for å gjøre løpetreningen mest mulig motiverende.

Relaterte artikler:

Variere hvordan du trener og gjør løping til en livsstil

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!