Løping på tredemølle

0
515
Løping på tredemølle
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Løping på tredemølle kan være effektiv trening å kombinere med løping ute for å trene opp aerob utholdenhet og kapasitet.

Trene løping på tredemølle

Løping på tredemølle kan gi deg en rekke fordeler. Du kan enkelt stille inn mølla på den farten du ønsker, og kan således være et effektivt verktøy for å trene deg opp i å holde jevn fart over et kortere eller lenger tidsrom. Løping på mølle kan gjøres året i rundt i behaglige temperaturer. Du slipper å løpe ute når det er minusgrader, og det kan være at de som kvier seg for å trene løping ute om vinteren, lettere kan komme gang med løping om vinteren også når de kan løpe på en mølle. Du kan trene opp en like god utholdenhet på mølle som når du trener ute. Stigning på mølla gjør at du enkelt kan stille inn elevasjon når du skal simulere motbakker. Mange møller har funksjoner som gjør at du kan lage eller sette på forhåndstilte programmer, med ønsket elevasjon og fart. Å trene løping på tredemølle kan også være effektivt med tanke på å finpusse på løpeteknikken. Selv om du ikke har noe fraspark kan øve opp løpeteknikk på tredemølle.

Løping på tredemølle kan være effektiv trening, me bør alltid kombineres med løping ute. Selv om mølletrening utvilsomt vil gi deg god utholdenhet og dels også hurtighet, mangler du frasparket. På tredemølle løfter du beina for hvert løpesteg du tar, uten at du får et fraspark. Dette frasparket er viktig for å trene opp muskulaturen i beina, og da spesielt leggmuskulaturen. Når du trener ute får et naturlig fraspark. Derfor er det viktig at du kombinerer mølletrening med løpetrening ute.

Hvordan trene løping på tredemølle

Løping på tredemølle kan bli gjennomført på akkurat samme måte som når du trener løping ute. Du trener variert med rolig løping og trening med moderat til hard intensitet. Trene variert med rolig løping, intervalltrening, tempotrening, fartslek og motbakketrening. La hovedvekten av løping på tredemølle være med lav intensitet. Når du trener intervaller på tredemølle er det viktig at du tenker på hvordan du skal gjennomføre dem og med hvilken intensitet. Hvordan gjennomfører du pauser når du trener intervaller på mølle? Mange hopper ut beina til siden mens mølla går i full fart, men det kan være en farlig øvelse, og du risikerer å falle av. Løp heller intervallene progressivt og senk tempoet i pausene, slik at du kan ha aktiv hvile. Øk deretter tempoet igjen for nytt intervall. For at mølletrening ikke skal bli monotont og kjedelig, bør du vurdere å løpe langturer og andre lange treningsøkter ute, for det kan bli kjedelig hvis du gjennomfører mye løping på tredemølle. Variasjon er viktig, som for all trening du gjennomfører.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Relaterte artikler:

4×4 intervall på tredemølle

Gå ned i vekt med tredemølle

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!