Løping på tredemølle om vinteren

0
46
Løping på tredemølle om vinteren

Når det er iskaldt og glatt ute kan tredemølle være løsningen for deg som vil trene effektivt og behagelig gjennom hele vinteren. Vi lærer deg hvordan!

Hvorfor trene på tredemølle vinteren

Løping på tredemølle for deg som liker å løpe, og ønsker å gjøre det året rundt. Ved å løpe på tredemølle kan du få enda bedre effekt, enn å løpe ute på glatte veier, spesielt når du skal løpe med høyere intensitet. Det kan være mer motiverende å løpe på tredemølle, vel og merke i moderate mengder, når det iskaldt ute. Ønsker du en tredemølle hjemme, kan du få bra utstyrte modeller til en relativt billig penge. Å ha en tredemølle i kjelleren kan effektivisere treningen din i enda større grad.

Hvordan trene på tredemølle om vinteren

Du kan gjennomføre løpetrening på tredemølle på samme måte som du trener løping ute, med den forskjellen at du bør heve tredemølla et par grader for å kompensere for manglende luftmotstand. Leggmuskulaturen kan bli litt svakere når du trener mye på mølle, så du bør kompensere for dette med å trene tåhev og løpetrening ute. Den beste effekten har du med å variere mølletrening med løpetrening ute. Trene variert på tredemølle med lav, moderat og hard intensitet, der hovedvekten skal ligge på trening med lav intensitet. Ha innslag av trening med høyere intensitet, eksempelvis intervalltrening og tempotrening.

Trene med kontinuitet på tredemølle om vinteren

Vinteren er lang i Norge, og trener du lite eller ingenting om vinteren, må du begynne på nytt når du starter opp treningen igjen om våren. Det er ikke en smart å trene på, og det vil være veldig begrenset med tanke på hvilket formnivå du greier å trene deg opp til. Trener du med kontinuitet gjennom hele vinteren på tredemølle, kan du ha en jevn og god formutvikling gjennom hele året.

Relaterte artikler:

Trening på tredemølle

Intervalltrening på tredemølle