Løping og styrketrening

0
91
Løping og styrketrening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Hvis du er en løper, løper du, men du bør også trene styrke. Styrkeøvelser er viktig for alle løpere for å forebygge skader og bygge muskelmasse slik at du kan løpe raskere og lenger.

Ettbeins øvelser

Det virker ganske åpenbart at du bør bygge musklene i beina hvis du er en løper. Men tenk på dette: Når du løper, er det bare en fot på bakken om gangen. Størstedelen av energien din er fokusert ned i bakken gjennom fotballene. Når du trener styrke, er det viktig å fokusere på å jobbe med det ene beinet uten å kompensere med det andre. Det kan du gjøre gjennom øvelser med ett bein som:

  • Enkeltbeons markløft
  • Pistol knebøy
  • Hoppende utfall

Knebøyøvelser med vekt

Bøyebevegelser er gode for løpere. Disse store, grunnleggende øvelsene øker styrken i hoftene og kjernemuskulaturen, hamstrings og setemuskler, og er viktig for løpere. Markløft med vekt forbedrer også effektiviteten med hofteforlengelse, noe som er viktig, ettersom hoftene er kraftsenteret for å løpe og produserer hastigheten beina trenger for å skape en jevn og rask stegfrekvens.

Spensttrening

Eksplosive øvelser er perfekte for å bygge kraft, og med en økning i kraft blir løping i høyt tempo mer behagelig. Det hjelper også på stegfrekvens og øker smidighet. Boksehopp kan hjelpe deg med å få føttene raskt fra bakken, bringe knærne opp til brystet og sørge for at du lander rett under deg selv. Det er alt du trenger for å skape et effektivt steg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Mageøvelser

Enhver form for trening av kjernemuskulaturen bidrar til å forbedre holdningen din når du løper, da en betydelig del av holdningen kommer fra kjernestabilisering. Å ha en sterk kjerne betyr at du er i stand til å løpe høyt, og å løpe høyt gjør deg til en mer effektiv løper.

Eksempler på noen gode kjerneøvelser for løpere inkluderer:

  • Underarmsplanke
    Sideplanke
    Sykkelcrunches
  • Sit-ups

Relaterte artikler:

Hvordan kombinere styrketrening og løping

Styrketrening og løping

Annonse fra MILRAB