11 km løping i skogsløype med moderat intensitet
11 km løping i skogsløype med moderat intensitet
3. oktober 2018
Trene løping når du er skadet
Trene løping når du er skadet
3. oktober 2018
Løping og dagsform

Løping og dagsform

Løping og dagsform. Lær hvordan du kan legge opp trening etter dagsform ved å trene alternativt eller gjennomføre roligere løpetrening.

Løpetrening og dagsform

Dagsformen kan ha stor betydning for gjennomføring av løpetrening, og er noe du som løper må ta hensyn til i treningsprogrammet ditt. Selv om du følger et treningsprogram som på papiret har tilstrekkelig med restitusjon, så kan det være perioder der dagsformen tilsier at du ikke får gjennomført trening som planlagt.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvilken betydning dagsformen, og hvordan du kan legge opp treningen når dagsformen ikke er på topp.

Trene løping etter dagsform

Dagsform i denne sammenhengen kan defineres som opplagthet som kan variere fra dag til dag, og betydning av dette vil variere avhengig av hva du skal trene den aktuelle dagen. Dagsformen vil naturlig nok ha større betydning når du skal trene intervall, gjennomføre tempotrening eller annen trening med høyere intensitet. Dette er trening som krever at du er skjerpet og opplagt.

Finn ut hva som kan være årsaken til at dagsformen ikke er på topp

Før du går i gang med løpetrening på dager du ikke føler deg på topp, bør du gjøre en vurdering av hvorfor dagsformen ikke er på topp. Det kan være at du brygger på en forkjølelse. Da bør du vurdere å kutte ut den harde treningsøkta og heller gjennomføre restitusjonstrening. Føler du deg slapp og sliten bør du uansett ta en hviledag. Det trenger ikke være fysiske årsaker til at dagsformen er på topp, men at du er mentalt sliten. Har du vært i gjennom en tøff og lang treningsperiode, kan det være at motivasjonen ikke er på topp. Det kan også påvirke dagsformen din. Prøv å tilrettelegge treningen deretter, ved å ta det roligere noen dager.

Krevende løpetrening når dagsformen ikke er på topp

Du må gjøre en vurdering ut ifra dagsformen din om du skal gjennomføre løpetrening med hard intensitet når du ikke føler deg helt på topp. Alternativet er å trene en roligere økt med lav intensitet, eller om du skal gjennomføre treningsøkta som planlagt. Velger du det siste, bør du ikke ha for store forventninger til gjennomføring, men kanskje heller gjennomføre med litt lavere intensitet.

Alternativ trening når dagsformen ikke er på topp

Det kan være dager der du absolutt ikke føler for å løpe. Da kan det være et godt alternativ å gjennomføre alternativ trening. Alternativ trening innebærer blant annet å kombinere trening innenfor andre disipliner eller treningsformer, utenom det du trener vanligvis, i dette tilfellet løping. Alternativ trening er når man trener sykling, svømming, styrketrening, som et supplement til det å trene løping.

Løping og dagsform

Selv om formen er på topp og du følger treningsprogrammet ditt, vil det være dager der dagsformen din vil påvirke dine prestasjoner som løper. Det er helt normalt, og det er viktig at du tar hensyn til dette og tilpasser løpetreningen på dager der du ikke er helt på topp. Brygger du på en forkjølelse, kan det være at du bør gjennomføre restitusjonstrening eller ta en hviledag. En hektisk hverdag hjemme og på jobb kan også ha innvirkning på dagsformen din, og det kan være lurt å ta det roligere når du er inne i slike perioder. Motivasjonen din for løpetrening kan også ha innvirkning på dagsformen. Prøv om du kan variere treningen eller legge inn noe alternativ trening for å gjøre treningen mer motiverende.

Relaterte artikler:

Tren fartslek og kom i form med løping

Alternativ trening for løpere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *