Hvordan løpe fortere
Hvordan løpe fortere
2. november 2017
Hvorfor trene intervaller
Hvorfor trene intervaller
2. november 2017

Løping for alle

Løping for alle

Løping for alle

Løping for alle. Hvorfor løping er en idrett for alle, og hvordan alle uavhengig av formnivå kan trene løping.

Løping er en idrett du utøve som en del av din livsstil gjennom hele livet. Fra dagen du kunne gå, har du vært i stand til å løpe. Du kan løpe hvor du vil og når du vil. Du kan delta i løp når det passer deg, og sette deg mål for kortere og lenger distanser.

Motivasjon for å løpe

Løping krever en god del motivasjon for at du skal nå dine mål med treningen. Du må starte på ditt nivå, og kan ha en jevn formutvikling med ditt formnivå som utgangspunkt. Noe av det viktigste du som nybegynner kan gjøre, er å sørge for kontinuitet i treningen, og innarbeide løping som en rutine i ditt liv. La løping bli noe mer enn løping, la det bli en livsstil, like viktig som mat og drikke.

Når det gjelder løping er det mange som sliter med å komme seg over dørstokken og ut for å trene. Det eksisterer mange myter om løping, som at løping er et blodslit, eller at det å løpe er synonymt med skader. Løping kan være så hardt som du gjør det til, og ja; Du kan definitivt bli skadet dersom du trener feil.

Sannheten om løping er at denne treningsformen ikke nødvendigvis er noe hardere eller mer belastende enn de fleste andre utholdenhetsidretter. Det handler mye om å ta utgangspunkt i eget formnivå, og ha en gradvis økning i treningsmengde og intensitet.

Varierte måter å trene løping

Du tenker kanskje at løping er løping, uansett. Sannheten er at det er mange måter du kan trene løping på. Som nybegynner bør du starte opp med rolig løping med varierende lengde, og trene med lav intensitet. Etter hvert som formen blir bedre kan du sette opp farten gjennom å trene fartslek, intervall og tempotrening. Å variere underlaget du trener på reduserer risikoen for løpeskader, og kan gi deg fantastiske naturopplevelser utenom allfarvei.

Alternativ trening

Alternative former for trening har sine fordeler. Treningen kan som nevnt gjøre deg sterkere på områder løpingen ikke strekker til. Alternativ trening kan bidra til at du ikke pådrar deg løpeskader, og at du restituerer raskere etter treningsøkter. Nøkkelen for å utnytte den alternative treningen maksimalt, er å ha en tilnærming til treningen som en løper. Du skal styrke muskulatur og din aerobe kapasitet gjennom trening som gjør deg til enda bedre løper.

Rimelig treningsform

Løping er en rimelig form for trening. Alt du trenger er et par gode løpesko, shorts og t-skjorte når du løper om sommeren. En pustende vindjakke vil beskytte deg mot regn og vind. Om vinteren må du ha ull innerst med en varme treningsjakke og forede løpetights. Det er i grove trekk alt du trenger når du skal ut å løpe. Ta med joggeskoene i bagasjen når du er ute og reiser, og du kan trene hvor som helst.

Løping uansett vær

Løping er en idrett du kan gjennomføre uavhengig av hvilket vær det er. I regn og snø, og når det er glatt, kan du komme deg ut for å løpe. Det er lite som kan måle seg med å løpe ut om morgenen når det har lagt seg et fløyelsteppe av snø over bakken, og du kjenner den kalde luften i ansiktet.

Løping reduserer stressnivået i hverdagen

Å ta seg en løpetur er en fin måte å få en pause fra kjas og mas i hverdagen. Å ha muligheten for å komme deg ut for å løpe, og tenke på noe helt annet, kan redusere noe av stresset du opplever i hverdagen. Når du er ferdig med løpeturen, kan det være at du har funnet løsning på problemer og utfordringer du har i livet ditt.

Overskudd

Vent nå litt! Mer overskudd, sa du? – Når jeg har vært ute og løpt, har jeg alt annet en overskudd. Jeg er utslitt og orker ikke å gjøre stort annet den dagen. Du har helt rett, i begynnelsen vil mange føle det på den måten. Det er helt normalt, men betyr ikke at du ikke bygger opp et overskudd. På sikt garanterer jeg at du vil bygge opp et overskudd. Vær tålmodig.

Når du har løpt en stund, vil du oppleve at du føler deg sterkere, og at utholdenheten er forbedret. Du kan løpe lenger uten å bli sliten. Det er en fantastisk følelse!

Det som er viktig er at aktiviteten skal være lystbetont. Du skal ikke ha følelsen av at du må tvinge deg selv ut for å løpe. Dersom du ikke føler for å trene skal du heller ikke gjøre det.

Løp sammen med noen

Du må ikke nødvendigvis løpe alene. Å løpe med venner eller kollegaer, kan virke samlende, og gjøre det lettere å motivere seg for og gjennomføre løpetreningen. Oppmuntring fra de rundt deg vil definitivt gi deg økt selvtillit, og du får drahjelp til å komme i form med løping.

Løp mer og tren mindre på helsestudio

Å trene på helsestudio er dyrt, og kan bli kjedelig i lengden. Løping er et godt alternativ til dette, du sparer penger og tid. Avhengig av hvor mye du trener løping, og hvor lenge, vil du bli i god form av å løpe. Du kan likevel trene styrke, gjennom styrkeøvelser tilpasset løpere.

Skynd deg sakte og lytt til kroppen

Skynd deg sakte. Du vil antakelig oppleve at du må løpe i flere uker uten å øke treningsmengden. Det er heller ikke usannsynlig at du må redusere treningsmengden. Ved å ta det rolig øker du sannsynligheten for at du kommer til å fortsette med løping, og ikke gir deg etter noen uker eller måneder. Alt for mange slutter med løping fordi det blir en vond opplevelse, bokstavelig talt. Men ikke du.

Lar du kroppen bestemme og har en naturlig progresjon i forhold til hvor mye du løper, øker du sannsynligheten for at du også kommer til å fortsette med løping.  Variere intensiteten på løpeøktene, og la kroppen alltid restituere seg etter endt treningsøkt. Skynd deg sakte, og du vil bli belønnet for det. Løping skal være gøy!

Relaterte artikler:

Viktigheten av restitusjon når du trener løping

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *