Løping etter keisersnitt

Når du sakte begynner å komme tilbake til rutinen etter et keisersnitt, lurer du kanskje på når du kan begynne å løpe og trene igjen. Når er det trygt å begynne å trene igjen etter keisersnitt?

Du trenger på ingen måte å gi opp trening etter keisersnitt. Det betyr bare at du må være litt tålmodig med hvor lenge du bør vente og hva du kan gjøre.

Når kan jeg trene etter keisersnitt?

Hvis du lurer på “når kan jeg trene etter keisersnitt?”, hold motet oppe. Du trenger ikke vente for lenge. Etter et kirurgisk inngrep som keisersnitt, bør du vente minst seks uker etter inngrepet. Men bare fordi du har nådd seksukersgrensen, betyr det ikke nødvendigvis at du er klar til å gjenoppta treningen etter keisersnittet. Det er viktig å gå til fastlegen og få en godkjenning før du starter fysioterapi eller trening, fordi det kan være komplikasjoner, inkludert langsom tilheling på snittstedet eller en infeksjon.

Beste typer trening etter keisersnitt

Gå etter keisersnitt? Løpe etter keisersnitt? Planker etter keisersnitt? En sunn kvinne uten komplikasjoner kan vanligvis begynne å løpe, svømme og gjøre yoga seks uker etter operasjonen. Men, for å sikre helsen til bekkenbunn, er det bedre å vente i tre måneder.

Faktum er at hver kvinne helbreder med ulik hastighet, så det er best å vurdere hvor mye smerte du føler på operasjonsstedet. En måte å finne ut om du er fullstendig helbredet på, er hoppetesten. Stå med full blære og føttene i skulderbreddes avstand, hopp opp og ned 20 ganger, og host deretter fem ganger. Hvis du ikke lekker urin eller føler smerte, bør du være klar til å gradvis gå tilbake til mer krevende aktivitet.

Trening å unngå etter keisersnitt

Hvilke øvelser du bør unngå etter et keisersnitt? Crunches og curl-ups topper listen. Du bør også unngå å løpe hvis du har inkontinens eller organprolaps. Hvis du har noe av det, kan en fysioterapeut gi råd når og hvordan du kan komme i gang igjen med treningen.

Unngå å gjøre hele planker (med bena rett) rett etter fødsel. Prøv heller å starte med halve planker, med knærne bøyd først. Hvorfor? Det er sjelden at folk gjør dem riktig — inkludert idrettsutøvere. Og utført feil, kan de gjøre mer skade enn nytte.

Relaterte artikler:

Hvorfor heter det keisersnitt

Trening etter keisersnitt

Referanser

Om forfatteren