Løping er ofte det beste

0
54
Løping er ofte det beste

Løping kan være en meget effektiv form for trening, og kan også være utfordrende og krevende. Lær mer om hvordan løping ofte kan være den beste treningen du kan gjennomføre.

Smarte og ikke så smarte måter å trene løping

Løping er hva du gjør det til. Du kan trene løping på en måte der du hele tiden har en jevn og formutvikling. Eller du kan trene løping inntil du når et visst nivå, for så å stagnere. Det er også fullt mulig å trene løping på en måte som gjør at blir i dårligere form, i tillegg til å pådra deg skader. Ingen løpere velger den ene eller andre formen for løping bevisst. Det er heller at man trener på en måte man tror fungerer, men så gjør det ikke det likevel. Det heller ikke slik at løpere er i den ene eller andre kategorien, men at de aller fleste løpere har vært i hver av disse kategoriene. Det ideelle for deg er å ha en jevn og god formutvikling over tid, unngå stagnasjon og skader. Da må du trene smart, og det fantastiske med løping er at det kan alle gjøre, uansett hvilket formnivå du er på.

Trene løping på en motiverende måte

Du skal trene løping på en måte som gjør at du får lyst til å løpe mer. Det skal ikke være slit at du føler hver treningsøkt er et ork, og at du gruer deg til neste treningsøkt. Mange løpere setter seg kortsiktige mål som er alt for ambisiøse, og når de prøver å nå målene, vil det ofte slå feil. Mestringsfølelsen alle skal oppleve med løping går rett til bunns, og sannsynligheten for at løpetreningen blir sporadisk, eller i verste fall uteblir, er stor. Ja, du skal ha ambisiøse mål, men det bør være langsiktige mål du jobber jevnt og trutt for å nå. Kroppen trenger tid på å bli sterk, rask og utholdende nok. Det er en jobb som ikke er gjort over natta, og hvor raskt den enkelte løper når disse målene, vil blant annet avhenge av alder, hvor raskt du restituerer, hvordan du trener med mer. La kroppen bestemme hvordan du skal trene ikke hodet. Når motivasjonen er på topp, vil hodet som oftest mer enn hva kroppen din tåler.

Tilpasse løpetreningen ditt formnivå

Du skal tilpasse treningen ditt formnivå, ikke noen andre sitt nivå, eller et nivå som du har en oppfatning om at er ditt nivå. Allerede på dette punktet er det mange løpere som gjør feil, fordi de har en oppfatning av hvor hardt eller hvor mye de må løpe for å komme i en bestemt form. Ut ifra ditt formnivå setter du deg mål med tanke på hva du skal trene av løping og med hvilken intensitet og mengde du skal trene løping. Hvor mye du skal trene og øke treningsmengden fra uke til uke, kommer helt an på hva du trener og hvor hardt. I tillegg kommer faktorer som hvor raskt du restituerer og i hvilken aldersgrupper du er. Vær veldig nøye med at du ikke starter opptreningen på et for høyt nivå!

Restituere nok når du trener løping

Løping er nesten alltid det beste når du restituerer nok. Gjør du det, vil du alltid være klar for neste treningsøkt, og du vil ha nok krefter til å yte ditt beste. Muskulaturen får nok tid til å restituere, og du reduserer risikoen for skader dramatisk. Lysten og motivasjonen bli bedre når du restituerer nok. Det er ikke mange løpere som holder ut lenge med å trene hardt nesten hver treningsøkt, og være sliten når du starter på en ny treningsøkt. Trene for å restituere, ikke omvendt.

Løping er ofte det beste når du trener på ditt nivå

Du skal ha ambisiøse mål om å fullføre en bestemt distanse eller løpe på best mulig tid, men du skal gjøre det på et nivå du til enhver tid mestrer, fysisk og mentalt. Trener du på et nivå der du hele tiden har full kontroll på gjennomføringen, vil det gi økt motivasjonen, og bidra til at du har en jevn og god formutvikling. Det blir en oppadgående, positiv spiral, der du hele tiden får bekreftelse på at du trener riktig. Da er ikke løping ofte det beste, men er det beste du kan trene.

Relaterte artikler:

Løping: Den enkle måten

Trene løping hele året