Løping: Den enkle måten

0
90
Løping: Den enkle måten

Det enkle er ofte det beste, også med løping. Lær om den enkle måten å trene løping, for at du skal trene regelmessig og gjøre løping til en del av din livsstil.

Det enkle er ofte det beste med løping

Løping er en enkel, men på samme tid krevende måte å holde seg i form på. Hvor enkel eller krevende bestemmer du. Du vil kanskje ha innvendinger og si at løping er krevende uansett, men det er antakelig fordi du trener for mye og for hardt. Du kan gjøre som toppløperne og gjennomføre mye av løpetreningen lav intensitet. Eller enda bedre; Du kan gjennomføre all løpetrening med lav intensitet. Det vil uansett få deg i bedre form. Den enkle måten å trene løping på er å trene i takt med hva kroppen din til enhver tid tåler av trening. Det er dette prinsippet mange løpere bryter, uavhengig av om du er utrent eller enn mer erfaren løper.

Trene løping med lav intensitet

Å trene løping med lav intensitet høres enkelt ut, ikke sant, men hva er lav intensitet? Dersom du er utrent, kan pulsen komme opp i høy intensitet bare ved å gå i motbakker, og det å jogge i svært lavt tempo kan bli alt for krevende. Poenget er at intensiteten skal være styrende, ikke farten du skal holde, og det er her mange løpere gjør feil. De har en viss fart de skal holde, og denne farten er ikke samsvar med å trene løping med lav intensitet. Dette er den krevende måten å trene løping på, for konsekvensen av å trene på denne måten blir ofte at det meste av løpetreningen bli gjennomført med hard intensitet. Svært få løpere greier å opprettholde trening på denne måten. Du skal ha en hovedvekt av trening med lav intensitet. Om det betyr at du må gå før du kan jogge eller løpe, så gjør du det. Du må være tålmodig, fordi det tar tid å komme i form, og du må la kroppen få tiden den trenger for å tåle økt treningsbelastning.

Øke hvor mye du trener gradvis

Du må starte løpetreningen med utgangspunkt i ditt formnivå, og ha en gradvis økning i hvor mye du trener. Også dette er et prinsipp mange løpere bryter med, og en viktig årsak til det kan være at mange løpere har en oppfatning om hvor mye man bør trene. Det kan være et stor gap mellom det og hvor mye kroppen faktisk tåler av trening. Den enkle måten å trene løping på vil alltid være å lytte til kroppen når du trener for å avgjøre hvor mye trening du faktisk bør gjennomføre. Hvor mye du bør øke treningsmengden vil være individuelt, og du må la kroppen få den tiden den trenger. Det vil være perioder du ikke kan øke treningsmengden, og andre igjen der du må gå ned på treningsmengden. Det er helt normalt, og her gjelder det å være tålmodig.

Små mengder med hard trening

Når du har opparbeidet deg et visst formnivå, kan lysten til å trene med høyere intensitet melde seg. Løpetrening med moderat til hard intensitet kan være en effektiv måte å komme i enda bedre form, vel og merke hvis det ikke blir for mye av denne treningen. Er du ikke vant til å trene med høyere intensitet, bør du gjøre det i små doser, og med en intensitet som ikke er for hard. Fartslek kan være en effektiv og motiverende måte å starte opp med løpetrening med høyere intensitet. Fartslek kan du gjennomføre ved å legge inn noen fartsøkninger i en ellers rolig treningsøkt. Intensiteten bør ikke være hardere enn moderat. Rolig jogging mellom hver fartsøkning.

Restituere mellom treningsøktene

Restitusjon er minst like viktig som løpetreningen du gjennomfører. Uten tilstrekkelig med restitusjon vil du raskt stagnere, og på sikt risikerer du skader, noe du for enhver pris vil unngå. Planlegge når du skal restituere, parallelt med treningsprogrammet du setter opp. Restituere ellers ved behov når du føler for det. Det er når du restituerer at du blir en sterkere, raskere og mer utholdende løper, og du bør trene for å restituere ikke omvendt. Se på restitusjon som en bonus for all treningen du har gjennomført.

Trene løping på den enkle måten

Løping er enkelt hvis du trener på den enkle måten. Hodet vil ofte mer enn kroppen, og det kan være en utfordring når motivasjonen er på topp og det eneste du ønsker er å trene mer. Lær deg dine grenser for hvor mye kroppen tåler av trening, og respektere disse grensene. Du har alt å vinne på å bygge opp formen gradvis, og vil tjene på det i det lange løp.

Relaterte artikler:

Hvordan lande på foten når man løper

Jogging for nybegynnere