Langintervaller for å øke fart og aerob kapasitet
Langintervaller for å øke fart og aerob kapasitet
1. mai 2018
Tempotrening med hard intensitet
Tempotrening med hard intensitet
7. mai 2018
Løpetrening med lav til moderat intensitet

Løpetrening med lav til moderat intensitet

Løpetrening med lav til moderat intensitet. Rolig oppvarming i starten, med påfølgende løping med moderat intensitet.

Løpetrening i sone 2 skal være lett trening, og det er trening med lav intensitet du skal trene mest av i ditt løpeprogram. Hele 80 prosent av løpetreningen bør foregå i et rolig tempo som ikke overstiger pulssone 2.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en treningsøkt som ikke gikk med for lav intensitet, 2 dager etter en hard intervalltrening. Jeg hadde som målsetning å løpe siste halvdel av treningsøkta noe raskere enn første halvdel.

Gjennomføring av løpetrening med moderat intensitet

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Rolig tempo de 2 første kilometerne
  • 14 km med moderat intensitet

Jeg holdt lav intensitet de 2 første kilometerne, for deretter å øke intensiteten gradvis utover i treningsøkta. Siden første halvdel var den mest krevende, da det var kupert og slakt stigende terreng, var det ikke altfor vanskelig å løpe en raskere andre halvdel, selv med 1 km krevende stigning avslutningsvis.

Tid i pulssoner

Følgende tid ble brukt i de forskjellige pulssonene:

Gjennomføringen gikk som forventet greit, men i den siste stigningen avslutningsvis, var beina gode og møre.

Evaluering av treningsøkta

Denne treningsøkta ble gjennomført med for hard intensitet. Nesten 20 minutter med hard intensitet, er i mest laget, og jeg må passe meg så det ikke blir for mye løpetrening med for hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvor mye løpetrening med lav intensitet

Hvordan trene med moderat intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *