Løpetrening med lav til moderat intensitet

0
5
Løpetrening med lav til moderat intensitet
Stock.adobe.com

Løpetrening med lav til moderat intensitet

Løpetrening med lav til moderat intensitet. Rolig oppvarming i starten, med påfølgende løping med moderat intensitet.

Løpetrening i sone 2 skal være lett trening, og det er trening med lav intensitet du skal trene mest av i ditt løpeprogram. Hele 80 prosent av løpetreningen bør foregå i et rolig tempo som ikke overstiger pulssone 2.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre en treningsøkt som ikke gikk med for lav intensitet, 2 dager etter en hard intervalltrening. Jeg hadde som målsetning å løpe siste halvdel av treningsøkta noe raskere enn første halvdel.

Gjennomføring av løpetrening med moderat intensitet

Treningsøkta ble gjennomført på følgende måte:

  • Rolig tempo de 2 første kilometerne
  • 14 km med moderat intensitet

Jeg holdt lav intensitet de 2 første kilometerne, for deretter å øke intensiteten gradvis utover i treningsøkta. Siden første halvdel var den mest krevende, da det var kupert og slakt stigende terreng, var det ikke altfor vanskelig å løpe en raskere andre halvdel, selv med 1 km krevende stigning avslutningsvis.

Tid i pulssoner

Følgende tid ble brukt i de forskjellige pulssonene:

Gjennomføringen gikk som forventet greit, men i den siste stigningen avslutningsvis, var beina gode og møre.

Evaluering av treningsøkta

Denne treningsøkta ble gjennomført med for hard intensitet. Nesten 20 minutter med hard intensitet, er i mest laget, og jeg må passe meg så det ikke blir for mye løpetrening med for hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvor mye løpetrening med lav intensitet

Hvordan trene med moderat intensitet

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here