Trene til maraton med intervalltrening
Trene til maraton med intervalltrening
27. april 2018
Trene løping i motbakker
Trene løping i motbakker
27. april 2018

Løpetrening med fartslek

Løpetrening med fartslek

Løpetrening med fartslek

Løpetrening med fartslek. Denne treningsøkta ble gjennomført med 4×4 km fartslek med moderat til hard intensitet.

Trene fartslek

Fartslek er effektiv trening, og en enkel og morsom form for fartstrening som kan gjøre det enklere for deg som nybegynner å komme i gang med andre former for intervalltrening. Fartslek innebærer å veksle mellom løping med lav og hard intensitet, over korte eller lengre distanser. Hvor ofte du veksler mellom å variere tempo, og hvor lenge, kan være tilfeldig, ved at du kan la ditt formnivå eller dagsform bestemme hvor ofte du legger inn fartsøkninger, og hvor lenge disse varer.

Fartsleken kan også være mer strukturert, ved at du på forhånd definerer lengden eller tiden på fartsøkningene, og den rolige løpingen mellom hvert intervall.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre fartslek med lange intervaller, for å øke aerob kapasitet til maraton.

Gjennomføring av fartslek

Følgende ble gjennomført i denne treningsøkta med fartslek:

  • 2 km oppvarming
  • 4×4 km strukturert fartslek, der det ble vekslet mellom intervaller med lav og hard intensitet
  • 5×20 sekunders stigningsløp
  • 1 km avslutningsvis for å jogge ned

Den rolige delen av fartsleken ble gjennomført med en fart som var 20-30 sekunder saktere enn maratonfart (3:43), med en intensitet som lå på70-75% av makspuls. Den raske delen av fartsleken ble gjennomført med en hastighet tilvarende 10-20 sekunder raskere enn maratonfart, med en intensitet som lå på 80-90% av makspuls.

Å trene fartslek på denne måten er effektiv fordi du løper kontinuerlig uten pauser. «Pausene» blir den rolige løpingen i mellom de harde intervallene.

Løpetrening med fartslek

Fartslek kommer til å være en fast del av treningsprogrammet mitt helt frem mot maraton, og vil stort sett bli gjennomført ukentlig, sammen med en treningsøkt til med hard intensitet. Fartslek er en fin måte å motivere seg videre for løpetrening med hard intensitet.

Relaterte artikler:

Tren fartslek og kom i form med løping

Fartslek for nybegynnere

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *