Terskeltrening for 5 km under 18 min
Terskeltrening for 5 km under 18 min
24. april 2018
Hvordan trene seg opp til maraton
Hvordan trene seg opp til maraton
24. april 2018
Løpetrening i 60 min med moderat intensitet

Løpetrening i 60 min med moderat intensitet

Løpetrening i 60 min med moderat intensitet. Denne treningsøkta ble gjennomført over en time med moderat intensitet.

Løpetrening med moderat intensitet

Trening med moderat intensitet kan være løping med 70-80% av makspuls, med en hjertefrekvens som ligger mellom 126-144 slag per minutt, dersom personen har en makspuls på 180. Varighet mellom 10-40 minutter. Treningseffekten er en økning i det generelle treningstempoet, som gjør det lettere å utføre anstrengelser av moderat intensitet og øker prestasjonsevnen. Stabil, kontrollert, rask pusting.

Fettforbrenning går tregere enn forbrenning av karbohydrater, og løpetrening med moderat intensitet tilsvarende 70% av makspuls kan gi effektiv fettforbrenning. Ved å trene med denne intensiteten får kroppen tid til å spalte fettsyrer og glyserol, som er en del av fettcellene. Musklene trenger mye energi når du trener med denne intensiteten, men ikke så høy at den tærer på rask energi fra glykogen.

Målet med treningsøkta

Målet med treningsøkta var å gjennomføre løpetrening med moderat intensitet, i en fart som ikke er hardere enn at jeg enkelt kan holdet tempoet over lenger tid.

Gjennomføring av treningsøkta

Følgende ble gjennomført i denne treningsøkta:

Intensitet på treningsøkta

Intensiteten ble i perioder hardere enn planlagt, mye på grunn av at jeg holdt lik fart i motbakkene. Nedenfor er tiden jeg brukte i de forskjellige pulssonene:

  • Lav intensitet: 6 minutter
  • Moderat intensitet: 37 minutter
  • Hard intensitet: 17 minutter

Som oversikten viser ble det en del løpetrening med hard intensitet, men likevel ikke hardere enn 83% av makspuls. Det meste av tiden jeg løp med hard intensitet var rundt 80% av makspuls.

Løpetrening med hard intensitet

Vær bevisst når du trener løping med moderat intensitet, og ikke la treningsøkter som i utgangspunktet skulle være trening med lav intensitet, bli økter med moderat til hard intensitet. For mye løpetrening med moderat intensitet, på bekostning av trening med lav intensitet, kan øke risikoen for overtrening og skader.

Relaterte artikler:

Hvordan trene med moderat intensitet

Intervalltrening med moderat til hard intensitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *