Løpetrening for 5 km

L

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre løpetrening for 5 km, for å bli en raskere og mer utholdende løper på distansen.

Trening for 5 km

5 km er en distanse som kan være et overkommelig mål for de aller fleste løpere, også de som har liten eller ingen erfaring med løping fra før av. Treningen du gjennomfører for 5 km kan bestå av variert løping med lav, moderat og hard intensitet, der du trener opp din aerobe kapasitet for å bli raskere og mer utholdende.

Løpetrening med lav intensitet for 5 km

Løpetrening med lav intensitet bør alltid utgjøre hovedvekten når du trener for 5 km. Dette er trening du gjennomfører etter trening med høyere intensitet, og ellers for å bygge treningsvolum. Langturene du gjennomfører bør også i hovedsak være med lav intensitet.

Løpetrening med moderat til hard intensitet for 5 km

Løpetrening med moderat til hard intensitet når du trener for 5 km, kan være fartslek, intervalltrening og tempotrening. Fartslek gir deg trening i å takle temposkiftninger underveis i løpet, mens intervalltrening kan gjøre deg raskere. Tempotrening kan være effektiv trening for å greie å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Løpetrening for 5 km

Når du trener for å løpe 5 km, bør du i størst mulig grad trene variert. Veksle mellom å trene variert intervall, der du veksler mellom kortintervall og langintervall. Variere mellom å trene tempo med og uten pauser. Ha en gradvis økning i hvor lange de ukentlige langturer er. Sørg alltid for tilstrekkelig med restitusjon i løpet av en treningsuke.

Relaterte artikler:

Effektivt treningsprogram for å løpe 5 km under 25 min

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg