Løpetrening for 5 km

0
100
Løpetrening for 5 km

Lær mer om hvordan du kan gjennomføre løpetrening for 5 km, for å bli en raskere og mer utholdende løper på distansen.

Trening for 5 km

5 km er en distanse som kan være et overkommelig mål for de aller fleste løpere, også de som har liten eller ingen erfaring med løping fra før av. Treningen du gjennomfører for 5 km kan bestå av variert løping med lav, moderat og hard intensitet, der du trener opp din aerobe kapasitet for å bli raskere og mer utholdende.

Løpetrening med lav intensitet for 5 km

Løpetrening med lav intensitet bør alltid utgjøre hovedvekten når du trener for 5 km. Dette er trening du gjennomfører etter trening med høyere intensitet, og ellers for å bygge treningsvolum. Langturene du gjennomfører bør også i hovedsak være med lav intensitet.

Løpetrening med moderat til hard intensitet for 5 km

Løpetrening med moderat til hard intensitet når du trener for 5 km, kan være fartslek, intervalltrening og tempotrening. Fartslek gir deg trening i å takle temposkiftninger underveis i løpet, mens intervalltrening kan gjøre deg raskere. Tempotrening kan være effektiv trening for å greie å holde et høyere tempo over et lenger tidsrom.

Løpetrening for 5 km

Når du trener for å løpe 5 km, bør du i størst mulig grad trene variert. Veksle mellom å trene variert intervall, der du veksler mellom kortintervall og langintervall. Variere mellom å trene tempo med og uten pauser. Ha en gradvis økning i hvor lange de ukentlige langturer er. Sørg alltid for tilstrekkelig med restitusjon i løpet av en treningsuke.

Relaterte artikler:

Effektivt treningsprogram for å løpe 5 km under 25 min

Effektiv trening for å løpe 5 km på 30 minutter