Terskeltrening for nybegynnere
Terskeltrening for nybegynnere
13. januar 2018
Trene stigningsløp etter rolig løping
Trene stigningsløp etter rolig løping
13. januar 2018

Løpeteknikk på glatt føre

Løpeteknikk på glatt føre

Løpeteknikk på glatt føre

Løpeteknikk på glatt føre. Lær hvordan riktig løpeteknikk med rett tyngdepunkt kan redusere risikoen for fall når du trener på glatt føre.

Teknikk når du trener løping på glatt føre

Når du trener på snø og is, vil det være enda viktigere å løpe med rett løpeteknikk. Riktig løpeteknikk om vinteren, er teknikken du bør bruke hele året, men å løpe med rett teknikk er enda viktigere om vinteren når det er glatt.

Riktig tyngdepunkt når du løper på glatt føre

Å lande på hæl foran hofta, kan være skummelt når du løper ute når det er glatt. I tillegg til at belastningen på kroppen blir stor for hvert steg du tar, har du heller ikke riktig tyngdepunkt når du løper. Når du løper på denne måten, gir det økt risiko for at foten sklir ut forover eller til siden på grunn av feil tyngdepunkt. En måte å sørge for et mer stabilt tyngdepunkt og riktig løpeteknikk, er å korte ned på stegene og øke stegfrekvensen.

Når du øker frekvensen på løpesteget, vil steglengden automatisk bli kortere, og du vil treffe bakken rett under hofta på forfot eller midtfot. Du vil få tyngdepunktet rett under hofta og skuldrene, som vil gjøre kroppen mer stabil når du løper på glatt føre. Dette er viktig for å unngå fall.

God holdning når du løper på glatt føre

Din løpeteknikk er avhengig hvilken kroppsholdning du har. Hvor effektiv din løpeteknikk er henger sammen med din kroppsholdning. Jo mer fremoverbøyd du løper, jo mer må muskulaturen jobbe for å rette deg opp. En dårlig holdning reduserer sirkulasjonen av blod til muskulatur, hjerne og andre organer.

Øk frekvensen og korte ned på løpesteget

Mange løpere har for lav stegfrekvens. Stegfrekvens måles i antall steg per minutt. Når du løper vil du bruke minst mulig tid på beina. Jo lenger tid du bruker på hvert steg, jo lenger tid er foten din i kontakt med underlaget, og desto mer energi må beina dine bruke på å holde kroppsvekten din for hvert steg du tar. Dette kan du gjøre noe med ved å øke frekvensen på stegene.

Løpehastighet er et resultat av steglengde multiplisert med frekvensen på steget. Under optimale forhold er det ideelle at du har omtrent 180 steg in minuttet. Den enkleste måten å måle stegfrekvensen din er å telle antall steg i 15 sekunder, og gange med 4.

Neste gang du skal ut på en rolig løpetur, tell antall steg en fot treffer bakken, og doble det for å få antall steg du tar i minuttet. Hvis stegfrekvensen er under 180, prøv å øke frekvensen med 5% hver andre eller tredje uke, inntil stegfrekvensen øker.

Løpeteknikk på glatt føre

Å ha god løpeteknikk er viktig for deg som løper, og kan bidra til at du løper mer effektivt med en bedre løpsøkonomi. Om vinteren kan du i tillegg ha utfordringer med glatt føre, og da er det ekstra viktig at du løper med riktig tyngdepunkt for redusere risikoen for fall. Løp med en god holdning der du er rak i ryggen. Løp med kortere løpesteg, og øk frekvensen. Pass på at foten treffer bakken under hofta. Da vil du lande mer naturlig på forfot eller midtfot.

Relaterte artikler:

Trene opp løpeteknikk

Trening for bedre løpsøkonomi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *