Løpe ute i minusgrader

0
32
Løpe ute i minusgrader

Det er ingen grunn til å legge joggeskoene på hylla når det blir kaldt ute og kvikksølvet kryper godt under null. Lær hva du bør gjøre når du skal løpe ute når det er kaldt.

Trene ute når det er vinter

Løping ute om vinteren kan kreve litt mer forberedelser enn i sommerhalvåret. Mye handler om å kle seg riktig. Trening i kulde forutsetter løpeklær som holder deg varm og tørr. Vinterklær når du jogger om vinteren vil være viktig for at du skal ha en best mulig løpsopplevelse, for at du skal få trent regelmessig og greie å holde motivasjonen oppe for løping gjennom en lang vinter.

Løpeklær om vinteren når du skal løpe i minusgrader

Du må teste for å finne ut hva slags og hvor mye klær du skal ha på deg når du skal løpe i minusgrader. Noen tåler mer kulde enn andre, og det er ikke noe poeng i å kle seg for varmt. Det kan være nesten like ubehagelig som å fryse når du løper ute. Som hovedregel bør du ha et ullag innerst. Det vil holde på varmen selv når du blir svett. Ullsokker og ullue er også viktig når ved løping i minusgrader. Fingre, håndledd og tær er der du fryser først, så det er viktig å få dekket til disse områdene. Om vinteren bør du også løpe i en tights som er litt tykkere og har bedre isolering. En foret vindjakke er også viktig når du skal løpe i minusgrader. Ullsokker holder deg varm på føttene, og bruker tykkere ullsokker når kvikksølvet kryper ned til 10-15 minusgrader eller kaldere. Ikke glem refleksvest når du trener løping ute om vinteren!

Trening i kulde

Trening i kulde gjør at du drar mye kald luft ned i lungene, og jo hardere du trener, jo mer kald luft drar du ned i luftveiene. Dette er helt uproblematisk for mosjonister som har moderate treningsmengder i løpet av vinter, og ikke gjennomfører veldig mye hard trening. Er det kaldere enn 10 minusgrader, bør du likevel vurdere om du skal trene løping med høy intensitet, og heller ta en løpetur med lav intensitet i stedet. Du bør uansett ha en hovedvekt på trening med lav intensitet, sommer som vinter, med innslag av trening med moderat intensitet. Fartslek og intervalltrening kan være effektiv trening med høyere intensitet om vinteren.

Løping ute når det er minusgrader

Ikke la kulde stoppe deg fra å trene løping om vinteren! Vinteren er en perfekt tid for å lade opp til neste løpesesong. Gjennomføre kortere, men hyppigere treningsøkter om vinteren. Det gjøre det lettere å trene om vinteren, og kan være like effektivt bare du trener variert. Legg et solid treningsgrunnlag om vinteren, der du sakte, men sikkert bygger opp et større treningsvolum. Det vil du nyte godt av når våren kommer, og skal begynne å trene mer løping rettet spesifikt for den distansen du skal løpe, hvis det er det som er målet ditt.

Relaterte artikler:

Hvordan trene løping i kulde

Trening om vinteren