Løpe seg slank

0
70
Løpe seg slank
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERNORGE!

400+ TILBUD!

Hvis du prøver å gå ned i vekt, kan du lure på om løping er løsningen. Mange begynner å løpe for å slanke seg, men er det mulig å løpe seg ned i vekt?

Du kan forvente å forbrenne kalorier og overflødig fett med et smart løpeprogram. Men det er også andre faktorer som vil bestemme om du vil gå ned ned vekten du ønsker.

Å løpe for å gå ned i vekt

For å gå ned i vekt, må du skape et betydelig kaloriunderskudd. De fleste eksperter anbefaler at du skyter for et ukentlig kaloriunderskudd på 3500 til 7000 kalorier for å miste 0,5-1 kilo per uke. Du kan oppnå dette underskuddet ved å spise færre kalorier eller forbrenne flere kalorier med fysisk aktivitet, for eksempel løping. Du kan også kombinere de to metodene for å nå målet ditt.

Sunt kosthold

Løpere har spesielle ernæringsbehov, men de grunnleggende prinsippene for sunn mat gjelder fortsatt. Prøv å velge mindre porsjoner med mye fet og kaloririk mat, og spis mer fullkorn, frukt og grønnsaker. En vanlig feil blant løpere er at de overkompenserer for forbrente kalorier med ekstra kalorier fra mer mat og drikke. Noen løpere oppdager til og med at de går opp i vekt eller treffer et platå der de ikke går ned i vekt, til tross for regelmessig løpetrening.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Det første trinnet for å nå målet ditt er å vite hvor mye du spiser. En måte å forhindre overspising eller tankeløs spising på er å skrive alt du spiser i en journal i et par uker. Å gjennomgå en oversikt over matinntaket ditt vil hjelpe deg å se hvor kostholdet ditt trenger forbedring.

Forbrenning av karbohydrater vs fettforbrenning

Når du trener, kan forholdet mellom karbohydrater og fett kroppen din bruker til drivstoff endre seg avhengig av fart, varighet og intensitet på treningen. Tenk det på denne måten:

  • Høyintensiv løping: Kroppen bruker mer karbohydrater, bare fordi de er en raskere energikilde. De gir kroppen din energien den trenger når du starter noe som kan være en sprint. Det er som å sette en fyrstikk på papir; Det brenner varmere og raskere, men går raskt over.
  • Løping med lavere intensitet: Med disse lengre løpene med lavere intensitet, skifter kroppen din gradvis fra karbohydrater til fett. Selv om fett kanskje ikke er en like rask drivstoffkilde, er det mer bærekraftig. Fettforbrenning mer som å tenne et lys; det brenner jevnere og lenger.

Hvis målet ditt er å forbrenne fett, virker det rimelig å trene i et langsommere, men jevnere tempo, ikke sant? Ikke nødvendigvis. Mens du trener med lavere intensitet, kan du forbrenne en større andel kalorier fra fett, og å trene med høyere intensitet betyr at du generelt forbrenner flere kalorier. Med variert trening kan du dra maksimalt nytte av begge deler.

Relaterte artikler:

Hva løpere kan lære seg om slanking

Hvordan slanke seg fort på en sunn måte

Annonse fra MILRAB

GRATIS BYTTE I 30 DAGER!