Løpe på tredemølle

0
42
Løpe på tredemølle
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB
40% PÅ GARMIN

OPPTIL 30%

PÅ SPORTSKLOKKER!

Tredemølle er et flott alternativ for løpere når ugunstige vær- eller sikkerhetsproblemer gjør det umulig å løpe ute. Lær mer om løping på tredemølle.

Få mest mulig ut av møllen med disse tipsene for en effektiv, hyggelig og trygg tredemøllekjøring.

Oppvarming

Det er fristende å bare hoppe på tredemøllen og starte treningen. Men akkurat som med utendørs løping, er det viktig at du varmer opp før du øker intensiteten på løpingen.

Kjenn din tredemølle

For å maksimere treningen, lær deg de forskjellige funksjonene til maskinen du bruker. Hvis du bruker tredemølle på treningsstudioet, kan du be en trener om å gå gjennom funksjonene før du starter treningen, siden det ikke alltid er åpenbart ved første øyekast. Mange tredemøller har:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
  • En pulsmåler som hjelper deg med å måle intensiteten på treningen din (selv om en bærbar skjerm vil være mer nøyaktig, og ikke krever at du holder i håndlistene).
  • En kaloriforbrenningskalkulator som viser deg hva du forbrenner på løpeturen din, men husk at disse avlesningene ikke er veldig nøyaktige, siden de ikke tar hensyn til alder, vekt, kjønn med mer.
  • Forhåndsinnstilte treningsøkter eller intervaller for å hjelpe deg med å variere løpingen.
  • Hastighetsvisning som viser hvor fort du løper.

Bruk en liten helning på tredemøllen

Sett tredemøllehellingen mellom 1 prosent og 2 prosent. Siden det ikke er luftmotstand innendørs, simulere en svak oppoverbakke, for å korrigere for manglende luftmotstand sammenlignet med utendørs løping. Selvfølgelig, hvis du bare har begynt å løpe, er det greit å sette tredemøllehellingen til null til du bygger opp kondisjonen din og øker komfortnivået på tredemøllen.

Ikke gjør det for bratt

Samtidig må du ikke stille hellingen for bratt (mer enn 7 prosent) – dette gir for stor belastning på ryggen, hoftene og anklene.

Ikke hold hendene på rekkverket eller konsollen

Noen antar at de trenger å holde på rekkverket når de går eller løper på tredemølle. Men rekkverkene er bare der for å hjelpe deg trygt å gå av og på tredemøllen.

Ikke lene deg fremover

Sørg for å holde kroppen oppreist når du løper. Det er ikke nødvendig å lene seg frem fordi tredemøllen trekker føttene bakover. Hvis du lener deg for mye fremover, kan det hende du får smerter i nakke og rygg, eller kan du miste balansen.

Ikke se ned

Det er vanskelig å la være å se ofte på konsollen for å se hvor mye tid eller avstand du har igjen, men hvis du ser ned, vil løpeteknikken lide. Ikke stirre på føttene dine heller. Da vil du vil sannsynligvis løpe bøyd, noe som kan føre til rygg- og nakkesmerter.

Vær oppmerksom på steget ditt

Du bør løpe på tredemøllen på samme måte som du vil løpe utendørs. Prøv å løpe med ditt naturlige løpesteg, og unngå å ta korte, hakkete skritt. Hvis du føler at du løper for fort, senk tempoet ditt til du føler at du bruker riktig teknikk. Øk deretter gradvis tempoet.

Ikke gå av eller på mens tredemøllen beveger seg

En av de største årsakene til skader på tredemøller er å hoppe eller falle av en tredemølle i rask bevegelse. Hvis du trenger å løpe på do, ta et håndkle eller få litt vann, senk maskinen ned til et veldig redusert tempo og senk stigningen. Gå så forsiktig av. Gjør det samme når du kommer på igjen; ikke prøv å hente inn igjen akkurat der du slapp i raskt tempo eller med høy stigning.

Visualisere en rute

Et annet triks for å få tiden til å gå på en tredemølle, er å visualisere en utendørsrute du ofte løper. Tenk deg at du løper og forestill deg bygningene og andre landemerker du vil passere underveis. Endre stigningsinnstillingen på det tidspunktet du skal opp en bakke på din utendørs rute.

Ikke glem å hydrere

Du kan miste enda mer vann på tredemølle enn du ville gjort hvis du løp ute, siden det er lite luftmotstand for å holde deg kjølig. Hold en flaske vann innen rekkevidde, og drikk minst 4 til 6 gram hvert 20. minutt kjører du på tredemøllen.

Kjøle deg ned

Hvis du noen gang har følt deg svimmel, eller at du fremdeles er i bevegelse, etter å ha tatt det første trinnet av tredemøllen, er det mest sannsynlig fordi du ikke ble avkjølt mot slutten av løpeturen. Senk tempoet gradvis mot slutten av treningsøkten for å kjøle ned.

Relaterte artikler:

Tredemølle hjemme

Treningsprogram tredemølle