Løpe på tom mage

0
95
Løpe på tom mage

Sist oppdatert

Å løpe på tom mage kan gi deg noen fordeler som løper. Lær mer om du hvorvidt du bør løpe på tom mage eller ikke, og eventuelle fordeler av å trene på tom mage.

Intervaller før frokost

Selv om de færreste av oss trener intervaller før frokost, er det faktisk mulig å trene med høyere intensitet tidlig på morgenen. Spørsmålet er om vi bør løpe på tom mage eller ikke. Med tanke på energien du har lagret i kroppen, fortsatt at du har spist normalt de siste 24 timene, kan holde til 90 minutter aktivitet med moderat intensitet. Du bør med andre ord ha mer enn nok energi til å gjennomføre en intervalløkt på en times tid om morgenen, før du har spist noe som helst.

Løping uten mat

Å løpe uten å spise først er som vi har vært inne på fullt mulig, fordi du normalt har nok energi til å holde det gående i 90 minutter med moderat intensitet. Hvis du er sulten er det likevel ikke sikkert at det er så lurt å trene løping uten å ha spist først. I så tilfelle kan du spise en banan eller en brødskive med magert pålegg. Unngå meieriprodukter eller fett mat, fordi dette er mat som kan gi deg magevondt hvis du trener rett etter du har spist. Løping uten mat er mer en smakssak. Trener du mye om morgenen før frokost, blir det en vane å løpe på tom mage, og du kan gjennomføre løpetrening med lav, moderat og hard intensitet uten at det vil påvirke dine prestasjoner.

Fettforbrenning på tom mage

Å trene løping før frokost, kan gi deg økt fettforbrenning.

Forskere fra Universitetet i Northumbria ba 12 fysisk aktive menn løpe med moderat intensitet på tredemølle om morgenen, uten å ha spist frokost først, mens enn annen gruppe spiste frokost før de løp. 90 minutter etter treningsøkta fikk deltakerne en sjokolademelk, mens de senere fikk pasta til lunsj, og ble bedt om å spise seg mette. Forskerne fant at deltakerne som ikke spiste frokost hadde mindre appetitt senere på dagen, og gjorde ingenting for å kompensere for sulten de hadde om morgenen da de ikke spiste frokost, sammenlignet med de som spiste frokost før de trente. I tillegg hadde de som trente på tom mage 20% høyere fettforbrenning enn de som hadde spist frokost.

Relaterte artikler:

Trene før frokost for økt fettforbrenning

Løpetrening for økt fettforbrenning