Løpe på asfalt

0
238
Løpe på asfalt

Lær mer om hvilke underlag du bør trene løping på, og om mye løping på asfalt virkelig fører til økt risiko for skader, noe det ofte er en gjengs oppfatning om.

Forskning om løping på hardt underlag

Det er en vanlig oppfatning blant folk flest at løping på grus og gress er bedre enn å løpe på asfalt. Asfalt er bedre enn å løpe på betong, som er enda hardere. Ideen bak dette er at hardere underlag påfører kroppen hardere støt, og da spesielt knærne, som igjen kan føre til skader.

Selv om det er forskning som viser at det å løpe på harde underlag øker belastningen når foten treffer bakken, er det lite som tyder på at løping på hardt underlag fører til mer skader enn å løpe på mykere underlag.

En studie publisert i Foot and Ankle International i 2008, så på hvordan forskjellige underlag å løpe på hadde sammenheng med hopperkne, en skade som er vanlig blant løpere. Deltagerne i studiet var 291 eliteløpere. På et tidspunkt i studiet fikk 56,6% av løperne problemer med Achilles, som var den mest vanlige løpeskaden, fulgt av smerter i kne, 46,4%. Sammenlignet med å løpe på sand, var det redusert risiko for å få hopperkne, enn ved å løpe på asfalt. En annen studie publisert i British Journal of Sports fant ingen sammenheng mellom løpeunderlag og hyppighet av skader.

Treningsmengde kan ha innvirkning på skadefrekvens

Forskning indikerer at jo mer du løper, jo større risiko er det for at du pådrar deg skader. Det kan synes som om det går en grense ved 75 km per uke. Trener du mer enn dette, øker du risikoen for å pådra deg løpeskader. Skadefrekvensen er aller høyest blant langdistanseløpere, der mer enn 70 prosent har hatt en eller annen skade i løpet av karrieren. Dette betyr ikke at du blir skadet om du løper mer enn 75 km per uke. Det som er viktig er at du variere hvordan du trener løping, med tanke på gradvis økning av treningsmengde og intensitet. Du bør også variere med tanke på hvilket underlag du løper på.

Variere med hvilket underlag du løper på

Om vinteren kan det være mer krevende å finne andre underlag enn asfalt, selv om belastningen ikke så stor når du løper på snøføre. I sommerhalvåret bør du variere med å trene på gress, grus, sti og skogsvei og kunstdekke. Selv om det ikke er nok forskning som sikkert kan si at asfaltløping fører til skader, kan det å variere med hvilket underlag du løper på gjøre deg mindre stiv og støl, og kanskje bidra til raskere restitusjon.

Relaterte artikler:

Det beste underlaget for å trene løping

Trene løping på variert underlag