Oppvarming før trening
Oppvarming før trening
11. oktober 2018
Hvor hardt du skal trene om vinteren
Hvor hardt du skal trene om vinteren
11. oktober 2018
Løpe om vinteren

Løpe om vinteren

Løpe om vinteren. Lær mer om hvordan du kan skape kontinuitet og gjøre løping om vinteren til en enda mer komfortabel og motiverende aktivitet.

Løping om vinteren

Å løpe om vinteren kan være en utfordring for mange. Selv erfarne løpere kan oppleve at det kan være utfordrende å motivere seg for løping når det er iskaldt, mørkt og glatt ute. Men faktum er at det å løpe om vinteren vil være viktig og kanskje helt avgjørende for deg som løper når du skal bygge treningsvolum eller legge treningsgrunnlaget for neste sesong. Å trene løping om vinteren blir viktig for å ha kontinuitet i løpetrening og ha et solid treningsgrunnlag når våren kommer.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvordan du kan løpe om vinteren for å ha et best mulig treningsgrunnlag for kommende sesong.

Hvorfor løpe om vinteren

Det er flere grunner til at det er viktig å løpe om vinteren, og den mest åpenbare er for å holde seg i form. Mange er mindre aktive om vinteren, og løping vil i så måte være en effektiv måte å trene på for å holde seg i form. Har du trent løping hele sommerhalvåret og lar være å løpe om vinteren, må du starte på nytt igjen når våren kommer. Selv om du trener vintersport om vinteren, vil heller ikke det bidra i like stor grad som det er å trene løping hele vinteren. Noe av det viktigste du gjør når du trener løping, er å løpe regelmessig og variert. Når du løper hele vinteren skaper du kontinuitet i løpetrening, og du vil forhåpentligvis ha en jevn formutvikling gjennom hele vinteren. Når våren kommer er du klar for enda mer trening med hardere intensitet, som du kan bygge videre på treningsgrunnlaget du har lagt om vinteren.

Motivasjon for å løpe om vinteren

Som vi har vært inne på innledningsvis, kan og vil det være tøft for mange å motivere seg for løping om vinteren. Om du synes det kan være hardt å trene løping i sommerhalvåret, vil det sannsynligvis ikke være mindre hardt om vinteren. Du må ha strategier for hvordan du skal motivere deg for løpetrening om vinteren.

For det første bør du tenke på at dersom du dropper å løpe om vinteren, må du starte opptreningen på nytt når våren kommer. Da må du gradvis bygge opp igjen løpeformen, og når neste vinter kommer, er du forhåpentligvis tilbake der du var formmessig for ett år siden. Når du lar være å trene løping om vinteren, er sannsynligheten stor for at formen ikke blir særlig bedre enn når du er på topp sent om høsten. Når du hele tiden må bygge deg opp igjen, år ut og år inn, uten at formen nødvendigvis blir bedre, kan være tøft på motivere seg for. Trener du variert løping gjennom hele vinteren og resten av året, vil du ha en kontinuerlig formstigning, og du kan bli så god som du selv vil. Det kan være god motivasjon for å trene løping om vinteren.

Det andre er at risikoen for skader øker dramatisk hvis du lar være å løpe om vinteren. Når du starter opptreningen om våren, topp motivert, er det fort gjort at du prøver å trene på samme måte som du gjøre sent på høsten året før. Det er ikke kroppen din klar for, og du risikerer å gå på en smell i form av skader. Å unngå skader bør være en motivasjon for å trene løping om vinteren.

Det tredje er at du bør gjøre det mest mulig komfortabelt å løpe om vinteren. Bruk treningsklær som gjør at du holder deg passe varm, og treningssko som gjør at du har feste på glatt føre. Du trenger ikke nødvendigvis gjennomføre så mye hard trening om vinteren. Du har mest sannsynlig ingen konkurranser i nær fremtid, så det kan ha mindre betydning om du kutter ned på den harde løpetreningen om vinteren.

Hvordan løpe om vinteren

Du bør ha en overvekt av trening med lav intensitet når du løper om vinteren, kanskje enda mer enn det vanligvis trener andre deler av året. Som vi har vært inne på tidligere, vil det være viktigere å bygge treningsvolum gjennom vinteren, og det kan du gjøre ved å løpe med lav intensitet. Det betyr ikke at du skal kutte ut all løping med moderat til hard intensitet. Du bør fremdeles gjennomføre 1-2 økter hver uke med eksempelvis fartslek, intervall og tempotrening, men du trenger ikke nødvendigvis å gjennomføre disse øktene på terskel, men kan ta det litt roligere. Du kan fint trene samme antall treningsøkter om vinteren, og sørg for å fordele disse jevnt utover i uka for å skape best mulig kontinuitet. Som for løpetrening ellers i året, skal det alltid være hvile eller trening med lav intensitet etter hardere løpeøkter.

Løpe om vinteren

Som en ekte løper må du stålsette deg for løping, også om vinteren. Tenk de fortrinnene du får som løper dersom du trener variert løping gjennom hele vinteren. Bruk strategier for å motivere deg for løping om vinteren. Tenk at du vil ha en jevn og god formutvikling gjennom hele året når du skaper kontinuitet i løpetreningen ved å trene hele vinteren. Ha fokus på at det skal være komfortabelt å løpe om vinteren, ved at du trener med noe lavere intensitet og kler deg etter vær og vind. Det skal være gøy å trene løping, også om vinteren!

Relaterte artikler:

Effektiv løpetrening ute om vinteren

Treningsklær når du løper om vinteren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *