Løpe mot klokka

0
119
Løpe mot klokka

Sist oppdatert

Når du først har kommet i gang med løping, vil det være naturlig at du løper for å forbedre deg. Lær mer om hvordan du kan løpe mot klokka for å løpe på best mulig tid.

Sett deg tidsmål med løpingen

Å ha et mål å løpe en bestemt distanse eller gjennomføre en treningsøkt på tid, kan være motiverende når du trener løping. Men det forutsetter at du setter deg realistiske tidsmål. Å sette seg tidsmål som er helt urealistiske kan føre til at du trener alt for hardt, eller at du målene du har satt deg virker mer demotiverende enn motiverende. Du kan sette deg ambisiøse tidsmål du kan strekke deg etter over en gitt tidsperiode, og som du kan nå med målrettet og strukturert trening.

Ta utgangspunkt i eget formnivå og bygg formen gradvis

Hvis du skal trene for å løpe en distanse på en bestemt tid, gjør du det med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. Gjennomføre et testløp på den distansen du trener for, og bruk det som utgangspunkt for å forbedre tiden på distansen. Trene målrettet for å forbedre tiden, og gjør det med variert trening med lav, moderat og hard intensitet. Ha en hovedvekt av trening med lav intensitet, med innslag av trening med moderat til hard intensitet.

Å løpe mot klokka

Ikke alle løpere finner det motiverende å trene på tid. For mange kan det å trene naturlig uten å tenke på hvor fort du løper, være en vel så motiverende måte å trene på. Du må finne ut hvilken måte som passer best for deg når du trener løping. Det viktigste er at du trener regelmessig og variert.

Relaterte artikler:

Aldri gå glipp av en løpetrening igjen

Hvordan finne motivasjon for løpetrening