Løpe med vektvest

0
487
Løpe med vektvest
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Vektvester har blant noen blitt populære som et motstandstreningsverktøy. Lær hvordan du skal løpe med vektvest.

Fordeler med å løpe med vektvest

Det er viktig å merke seg at forskningen på fordelene med å trene med vektvest er blandet. Å løpe med vektvest kan forbedre teknikken din. Det kan også hjelpe deg med å øke farten. En liten studie av 11 langdistanseløpere viste en økning på 2,9 prosent etter vektvesttrening. Vektvester bidrar til å trene kroppen din for å utøve mer kraft under treningsøkter. Når du løper uten vesten etter at du har blitt vant til å trene med den, fortsetter kroppen din å utøve den kraften den trenger for deg å løpe i ditt normale tempo med den ekstra vekten. Noen løpere sier at dette er en veldig effektiv måte å øke tempoet raskt. Men det vi vet om fordelene med vektvester for løpere er begrenset. Det er likevel nok klinisk bevis som brukes til å antyde at denne treningsmetoden har et potensial. Mer forskning er imidlertid nødvendig.

Kardiovaskulære fordeler

Anekdotisk føler folk at det å løpe med en vektvest kan øke hjerterytmen din og forbedre hjerte- og karhelsen. Det er fornuftig, siden kroppen din må jobbe hardere for å drive vekten fremover når det er ekstra vekt. Hjertet ditt jobber bare litt hardere for å pumpe blod gjennom venene dine når du har fått vesten på.

En veldig liten studie viste betydelig økning i treningsintensitet og hjerte- og lungeeffektivitet når forsøkspersoner løp med vektvester på. For personer som kan gjennomføre regelmessig kondisjonstrening, kan en vektvest være et flott verktøy for kondisjonstrening.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Fordeler for muskel og skjelett

Å løpe med en vektvest kan øke beintettheten din. I en studie av kvinner etter overgangsalder, kan regelmessig trening med vektvest forhindre tap av hoftebein. Og vektbærende trening er kjent for å være den beste typen trening for å forhindre osteoporose.

Bedre balanse

Siden du må være mer oppmerksom på holdning og teknikk når du løper med en vektvest, kan det forbedre balansen når du løper. Én studie viste at regelmessig motstandstrening med vektvest reduserte risikoen for å falle for kvinner som hadde nådd overgangsalderen.

Hvordan bruke vektvest når du løper

Hvis du trener for å øke løpehastigheten din, kan du bruke en vektvest til å gjøre det ved hjelp av sprint. Start med å løpe spurter med vesten på uten at det blir lagt til vekt. Forsikre deg om at den ikke beveger seg på kroppen din, og se hvordan det påvirker teknikken din. Tilsett deretter gradvis små mengder vekt, ikke mer enn tre kilo om gangen, til treningsøktene dine. Forsøk å opprettholde nåværende sprinthastigheter og repetisjoner.

Andre øvelser du kan gjøre med en vektvest

Vektvester brukes ikke bare til løping. Å ta vektvesten din med deg inn i vektrommet, og elliptisk trening med vektvest kan også være fordelaktig.

Vekttrening med vektvest

Hvis du bruker en vektvest under vekttrening, jobber du mot tyngdekraften med høyere intensitet. Vi trenger mer forskning for å demonstrere dette prinsippet, men studiene vi har vist viser at vekttrening med tillegg av en vektvest kan forbedre beintetthet.

Kardiotrening med vektvest

Å ha på deg en vektvest kan hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier under kondisjonstrening. Noen mennesker har på seg vektvester mens de går eller løper i trappetrinn.

Hensyn

En vektvest skal ikke overstige 10 prosent av kroppsvekten din. Mest forskning er basert på vester som er 4 til 10 prosent av kroppsvekten til studiepersoner. For å få mest mulig valuta for pengene, ser du etter en vest som lar deg starte med en lavere vekt, og gjør det mulig å gradvis legge til mer vekt.

Sikkerhet

Hvis du bruker en vektvest for å forbedre treningen din, må du huske følgende sikkerhetstiltak:

  • Forsikre deg om at vektene er festet og proporsjonert likt rundt kroppen din. Hvis vekten forskyver seg mens du er i bevegelse, kan de slå deg ut av balanse og føre til at du skader deg selv.
  • Ikke start trening med den tyngste vektkonfigurasjonen som vesten din er utstyrt med. Begynne med lav vekt og øk vekten hver påfølgende treningsøkt.
  • Hvis du har problemer med ledd, eller hvis du har osteoporose, må du konferere med lege før du prøver å løpe med en vektvest.

Referanser:

Langkjøring løping

Krampe i leggen løping

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!