Løpe maraton med positiv splitt

0
176
Løpe maraton med positiv splitt

De aller fleste mosjonistløpere løper maraton med positiv splitt. Lær deg hvordan du kan gjøre som eliteutøverne, og løpe med negativ splitt.

Løpe maraton med negativ splitt

Å løpe maraton med negativ splitt, betyr at du løper raskere siste halvdel maraton enn første. Å løpe maraton med negativ splitt har en rekke fordeler, blant annet at du disponerer kreftene på en måte som gjør at du kan avslutte maraton raskere. I praksis betyr det at du må disponere kreftene i første halvdel av løpet på en måte som gjør at du har mer å gi i siste halvdel av løpet. I teorien kan dette være enkelt å gjennomføre, men i praksis, for mange løpere, nærmest en umulig oppgave. For veldig mange løpere er realiteten av kilometertidene blir dårligere og dårligere etter halvveis endt løp. Årsaken er enkel; Løperne brenner av for mye krutt i første halvdel, i tillegg til at de er for dårlig forberedt på å tåle belastningen det er å løpe fra 21 til 42 kilometer.

Hvordan unngå å løpe maraton med positiv splitt

Første bud er som alltid at du er godt forberedt til maraton, og spesielt med tanke på høyt treningsvolum, og gjerne 10 langturer eller mer med 30-36 kilometers lengde. Andre bud er å ha en gradvis økning i tempo og intensitet fra første til siste kilometer når du løper maraton. Å gjøre det gradvis gjennom 42 kilometer kan være krevende, fordi det er fort gjort å la seg rive med de første 3-5 kilometerne. Gjør du det, kan løpet allerede være kjørt med tanke på å løpe med negativ splitt. Du må ha mer å gå på når du har løpt 21 kilometer, og kanskje enda viktigere, når du har igjen en 10-12 km. Det er da det virkelig begynner å bli tøft.

Estimere splittid med SpurtCalc

Scroll deg ned til kalkulatoren ‘Kalkulator for å beregne splittid’ og legg inn ønsket distanse (eksempelvis halvmaraton eller maraton). Legg inn tiden du tenker å bruke på distansen (tt:mm:ss). Deretter legger du inn splitt distanse i km. Velg mellom lik splitt, negativ splitt eller positiv splitt. Kalkulere, og du får splittid for hele distansen.

Løpe maraton med positiv splitt

For at du skal gå over fra å løpe maraton med positiv splitt til å løpe med negativ splitt, kan det hende at du må trene deg på det gjennom flere maraton. Det viktigste du gjør er å ta det rolig de første 5 kilometerne, mye roligere enn det du er god for. Det kan være enormt mye å spare på å løpe med negativ splitt, fordi maratonløpere kan tape MYE tid den siste mila av et maraton, mye mer enn enn det du «taper» de første 5 kilometerne.

Løpe maraton med negativ splitt

Trene til maraton på 6 måneder