Løpe halvmaraton

0
101
Løpe halvmaraton
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Følg disse tipsene når du skal løpe halvmaraton, for at du skal ha en best mulig trenings- og løpsopplevelse.

Trene med lav intensitet når du skal løpe halvmaraton

Når du trener for et halvmaraton, bør de lange løpene dine (og noen av de kortere) være i snakketempo. Dette betyr at du skal kunne puste komfortabelt og enkelt kunne ha en samtale når du trener. Ikke bekymre deg for tempoet ditt per kilometer. Hvis du klarer «samtaltesten», løper du i riktig hastighet. Disse lange og lette løpene vil bidra til å forebygge overtrening og overbelastning.

Lange løpeturer kan fort bli kjedelig

Trening for halvmaraton krever ukentlige langløp. Når langturene blir lengre, kan det hende at det blir kjedelig. Dette er en naturlig del av løpeprosessen. Å løpe med en gruppe kan forebygge kjedsomhet når du løper langt. Det kan også være lurt å prøve noen nye ruter for å variere.

Trene til halvmaraton i all slags vær

Det går fint å løpe på tredemølle når du trener for et halvmaraton, men du ha hovedvekten av treningen for halvmaraton ute. Og siden du aldri vet hva slags vær du får på løpsdagen, er det bra å løpe i mindre ideelle forhold, i det minste noe av tiden når du skal løpe halvmaraton. Hvis du har trent i dårlig vær, vil du være bedre forberedt og trygg på å håndtere alt som kan komme på løpsdagen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Å trene hver dag er ikke nødvendig

Å logge mange mil er åpenbart en viktig del av treningen for halvmaraton, men å overdrive kan føre til skader og overtrening. Hvile er viktig for alle som trener for et halvmaraton. Du bør ta minst én hviledag per uke.

Du kan også bygge kondisjon og redusere skader med alternativ trening. Alternativ trening er enhver aktivitet utenom løping. Styrketrening – spesielt øvelser som bygger kjerne- og underkroppsmuskulaturen – kan forebygge skader og vil hjelpe musklene dine til å prestere bedre under lange løp.

Et sunt og balansert kosthold er viktig

Du vil definitivt forbrenne mange kalorier under når du trener for halvmaraton, men det gir deg ikke lisens til å spise og drikke akkurat det du vil. Noen halvmaratonløpere lærer dette på den harde måten når de faktisk går opp i vekt etter noen måneders trening. For å unngå uønsket vektøkning under trening, finn ut hvor mange kalorier kroppen din trenger mens du trener, og fokusere på å spise et sunt og balansert kosthold.

Forebygge skader når du trener for halvmaraton

Du kommer til å løpe mange mil når du trener for halvmaraton, så det vil være en risiko for løpeskader. Det er viktig å være oppmerksom på signaler kroppen gir deg, som indikerer at noe kan være galt. Det er mye bedre å slutte å løpe og behandle en skade tidlig, slik at du ikke mister for mye treningstid. Løpere som tror at de ikke vil bli skadet, lytter ofte ikke til signaler fra kroppen og presser gjennom smerter, og ender opp med å gjøre skader enda verre.

Relaterte artikler:

6 fakta om halvmaraton

Effektiv løpetrening for halvmaraton

Annonse fra MILRAB