Løpe halvmaraton som del av treningen til maraton

0
132
Løpe halvmaraton som del av treningen til maraton

Lær mer om hvordan halvmaraton kan implementeres i treningsprogrammet ditt for maraton, og gi en indikasjon på hva du må trene mer på og hvilken sluttid du kan forvente på maraton.

Mange løpere har halvmaraton som den maksimale distansen de trener for, og går ikke lenger, mens andre igjen bruker halvmaraton som steg videre for å løpe maraton. Begge deler synes fornuftig. Det å implementere halvmaraton som en del av treningsprogrammet, har blitt mer og mer vanlig. Det er ikke uvanlig å gjennomføre et halvmaraton testløp 5-6 uker før startskuddet går for maraton. Når du som nybegynner nærmer deg langturer tilsvarende halvmaraton, kan du vurdere om du ønsker å løpe distansen i en konkurranse. Det kan du gjøre enten du trener kun for halvmaraton, eller velger å teste maratonformen i et halvmaraton. Det er viktig at du timer riktig når du skal løpe halvmaraton som en del av treningsprogrammet for maraton. Konkurransen bør ikke være nærmere enn 5-6 uker før du skal løpe maraton. Å gjennomføre et halvmaraton som testløp for maraton, kan gi deg mange svar på styrker og svakheter du har, og du bør ha fokus på disse frem mot nedtrappingsfasen før maraton. I nedtrappingsfasen er det uansett for sent å prøve å rette opp svakheter du måtte ha som maratonløper. Du får også testet ut hvordan det fungerer å ta til seg væske når du gjennomfører et halvmaraton, og også teste ut hvordan løpeskoene du bruker fungerer gjennom løpet.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Kanskje viktigst er at gjennom å konkurrere i et halvmaraton før maraton, får du en god indikasjon på hvor raskt du er i stand til å løpe maraton. Du kan bruke en løpekalkulator som estimerer din sluttid på maraton, basert på hvor raskt du løper halvmaraton. Eller du kan multiplisere sluttiden på halvmaraton med 1, og legge til 10 minutter. Løper du halvmaraton på 2 timer, får du da en estimert sluttid på maraton på 4 timer og 10 minutter. Husk at dette er et estimat. Mange faktorer kan og vil påvirke din sluttid på maraton. Vær oppmerksom på at estimerte sluttider ofte kan resultere i urealistiske mål, og spesielt for nybegynnere kan det i verste fall ødelegge et løp. Å legge ut i tempo du ikke er i stand til å holde inn, vil ofte resultere at du møter veggen på et eller annet tidspunkt i løpet. Å ha som mål å fullføre maraton på 4 timer og 30 minutter kan gi deg som nybegynner handlingsrommet du trenger for å gjøre maraton til en overkommelig opplevelse, og gir rom for å sette nye og friskere mål på maraton i fremtiden.

Relaterte artikler:

Hvordan løpe halvmaraton raskere

Hvordan trene for å løpe halvmaraton under 4 timer




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her