Løpe halvmaraton på tredemølle

0
41
Løpe halvmaraton på tredemølle

Har du lyst å teste ut hvor raskt du kan løpe halvmaraton på tredemølle? Lær mer om hvordan du kan gjennomføre testløp på halvmaraton på tredemølle.

Hvorfor løpe halvmaraton på tredemølle

Tredemølle har sin absolutte fordel ved at du kan løpe i konstant fart, uten at du hele tiden må jobbe for å holde riktig fart til enhver tid. Når du skal gjennomføre et testløp noen uker i forkant av halvmaraton eller maraton, kan du bruke tredemølla for å teste ut formen.

Hvordan løpe halvmaraton på tredemølle

Hev tredemølla med 2 prosent for å kompensere for manglende luftmotstand. Gjennomføre en rolig oppvarming på 10-15 minutter før du løper halvmaraton på tredemølla. Prøv å løpe halvmaraton på tredemølle progressivt raskere, ved at du øker farten gradvis øker farten utover i halvmaraton. Hvis tredemølla har en funksjon som gjør at du kan forhåndsprogrammere dette, er det en fordel, for da slipper du å øke farten manuelt.

Løpe halvmaraton på tredemølle vs løpe ute

Å løpe halvmaraton på tredemølle versus det å løpe ute, er ikke helt det samme. Når du løper ute,vil du ha varierende luftmotstand, noe du ikke har på tredemølle, og det å stille mølla opp noen grader, er ikke en ideell måte å kompensere for manglende luftmotstand. Når du løper på tredemølle, løfter du beina for hvert steg, uten at du har noe fraspark. Det vil koste deg mindre enn når du løper ute der du har fraspark for hvert steg. Det betyr ikke at du ikke skal løpe halvmaraton på tredemølle. På tredemølle kan du løpe i høy og konstant fart, noe som kan være meget effektiv trening. Tiden du får på halvmaraton når du løper på tredemølle, kan uansett være en god pekepinn på hvordan du ligger an tidsmessig med tanke på halvmaraton. Kanskje det beste av alt er at du kan ta et halvmaraton testløp uansett årstid. Vinterstid kan det være vanskelig å få til testløp ute når det er kaldt og glatt.

Relaterte artikler:

Løpe 10 km på tredemølle

Trene løping på tredemølle