Løpe halvmaraton i varme

0
243
Løpe halvmaraton i varme
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Å løpe halvmaraton når det er varmt gjør at du må tenke nøye igjennom med hvilken fart du skal løpe og hvordan du skal få i deg nok væske. Lær hvordan du skal løpe halvmaraton i varmen!

Løpe i varmen

Ta hensyn til temperaturen på løpsdagen. Er det varmt, må du ta det roligere. Hjertet ditt må jobbe mye hardere når det er varmt i været, og det vil kreve mye energi av deg. Hjertet må bruke mye energi på å pumpe mer blod ut til huden for å kjøle ned kroppen. Å gå ut i et for hardt tempo når det er varmt, vil øke sannsynligheten dramatisk for at du går på en smell på et eller annet tidspunkt i løpet. Hvor mye du bør senke tempoet når det 20-25 grader, kan være vanskelig å si, men den beste referansen kan erfaringer du har gjort deg når du har trent i varmt vær, og følt på hva høyere temperaturer kan påvirke dine prestasjoner. Har du ingen preferanser fra før av, bør du alltid løpe de første 4-5 kilometerne i et tempo som er 15-20 sekunder saktere enn hva du vet du er god for. Kjenn etter hvor lett eller tungt dette er, og justere tempoet etter dette. Husk at det vanligvis gå enda tyngre i en senere fase av løpet. Ta hensyn til dette.

Væskeinntak når du løper halvmaraton

Væskeinntak bli ekstra viktig når du skal løpe i et høyere tempo over en langdistanse som halvmaraton. Kroppen svetter mye for å avkjøle kroppen mens du løper, og du må hele tiden sørge for at kroppen til enhver tid er hydrert, at du har væskebalanse. Løper du til du er tørst før du drikker, er det allerede for sent, og det vil påvirke dine prestasjoner under halvmaraton, og i verste fall føre til at du blir dehydrert og må bryte løpet. Selv om vann er den beste drikken, er du også avhengig av salter eller elektrolytter som kroppen avgir når du svetter mye. Drikk rikelig med sportsdrikke og saft inntil 2 timer før løpet, slik at du unngår å måtte gå på do underveis i løpet. Du kan også drikke noen slurker rett før start. Underveis i løpet er det viktig at du drikker ved hver drikkestasjon, som vanligvis er hver femte kilometer. Sørg for å få deg minst 2-3 kopper med drikke på hver stasjon. Ta deg tid ved drikkestasjonene. Den tiden du taper her vil du ta igjen når du er skikkelig hydrert.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Unngå å møte veggen i maraton

Oppvarming før maraton

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!