Løpe etter mat

0
1350
Løpe etter mat
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB.NOGARMIN SOLAR - Oppdag de nye modellene!

Løpe etter mat. Lær mer om hvor lenge du bør vente etter du har spist før du løper, og hva du kan spise rett før du løper.

Løping etter mat

Hvordan løpere responderer på trening rett etter de har spist vil naturlig nok variere, og hvordan det å løpe rett etter mat vil påvirke treningen din eller løpet vil i stor grad avhenge av hva du spiser.

I denne artikkelen vil du lære mer om hvor lenge du eventuelt bør vente etter du har spist, og hva slags mat du kan spise rett før trening eller løp.

Hva du ikke bør spise rett før trening

Det finnes mat du bør styre unna når du har planer om å løpe etter mat. Mat som er rik på fiber eller fet mat, kan bidra til at du får magetrøbbel når du er ute og trener eller gjennomfører løp. Eksempelvis hvis du spiser pølser eller mye grønnsaker rett før du skal løpe. Fet og fiberrik mat tar lenger tid å fordøye, og når du starter å løpe rett etter slike måltider, vil magen jobbe hardt med å fordøye dette, og det kan resultere i magevondt. Spiser du fet eller fiberrik mat, bør du vente 2-3 timer før du trener. Dersom du skal delta i en konkurranse, bør du ikke innta slik mat dagen før, eller samme dag som du konkurrerer. Det kan i verste fall spolere løpet ditt.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeX-LIFE.NO har alt du trenger til hjemmetrening!

Hva du kan spise rett før trening

Mat du kan spise rett før trening, kan være matvarer som er lett fordøyelige, og som raskt tas opp i blodbanen. Eksempel på det kan være banan. Unngå frukt som eple og pære, fordi disse inneholder mye fiber som kan gi deg magevondt. Det er heller ikke veien for å spise brødskive med magert pålegg når du skal løpe etter mat, bare det ikke er for grovt.

Du må ikke nødvendigvis spise rett før trening

Dersom du der usikker på når og om du kan innta mat rett før du skal løpe, trenger du ikke nødvendigvis spise før du trener. Dersom du skal gjennomføre en rolig treningsøkt, har kroppen vanligvis nok energireserver til å holde det gående i 90 minutter. Skal du trene hardt. Det gjelder forsåvidt også når det du skal trene med moderat til hard intensitet, men her kan det hende at du bør ha med litt energidrikke du kan innta halvveis i treningsøkta.

Løpe etter mat

Det vil være til dels store individuelle variasjoner med tanke på hva slags mat den enkelte tåler når de skal løpe etter mat. Det kommer mye an på hva den enkelte er vant med. Men, det å spise fet mat før rett før trening, bør man styre unna. Det samme gjelder når du skal konkurrere. Da bør du innta mat som er rik på karbohydrater de siste 24 timene før løpet, kanskje enda lenger dersom du skal løpe hel eller halv maraton. Prøv deg frem, og finn ut hvordan du responderer på forskjellig mat, og tilpasse hvor lenge du må vente før du kan trene.

Relaterte artikler:

Den beste maten for løpere

Balansert kosthold når du trener løping

Annonse fra X-LIFESchwinn IC7 spinningsykkel er en tøff spinningsykkel fra en av verdens største merkevarer, kjent for sin kvalitet og unike design!