Løpe effektivt

L

Lær mer om hvordan du kan trene deg opp til å løpe mer effektivt gjennom å forbedre løpeteknikken.

Hvordan løpe effektivt

Hvordan løpe effektivt handler mye om løpeteknikk, hvilken holdning du har når du løper, løpesteg og stegfrekvens. Selv om det kan være vanskelig å endre en godt innarbeidet løpeteknikk, er det likevel enkle grep du kan ta for å forbedre løpeteknikken for å løpe effektivt.

Løpe effektivt med økt stegfrekvens

Mange løpere har for lav stegfrekvens. For lange steg øker sannsynligheten for at du lander feil med foten, at du lander på hælen foran kroppen i stedet for under hofta, noe som vil gi økt friksjon og økt risiko for skader. Stegfrekvens måles i antall steg per minutt. Når du løper vil du bruke minst mulig tid på beina. Jo lenger tid du bruker på hvert steg, jo lenger tid er foten din i kontakt med underlaget, og desto mer energi må beina dine bruke på å holde kroppsvekten din for hvert steg du tar. Dette kan du gjøre noe med ved å øke frekvensen på stegene.

Løpehastighet er et resultat av steglengde multiplisert med frekvensen på steget. Under optimale forhold er det ideelle at du har omtrent 180 steg i minuttet. Den enkleste måten å måle stegfrekvensen din er å telle antall steg i 15 sekunder, og gange med 4. I stedet for å telle antall steg du løper per minutt når du er ute og løper, kan du gjennomføre 2-3 økter per måned der du helt bevisst jobber med å øke frekvensen. Hurtighetstrening gjennom intervaller kan bidra til å øke frekvensen på steget, ved at du får mer fart i beina. Neste gang du skal ut på en rolig løpetur, tell antall steg en fot treffer bakken, og doble det for å få antall steg du tar i minuttet. Hvis stegfrekvensen er under 180, prøv å øke frekvensen med 5% hver andre eller tredje uke, inntil stegfrekvensen øker.

Løpe effektivt med god holdning

Sørg for å ha en rak, litt fremoverlent holdning når du trener løping. Lener du deg for mye fremover, må kroppen bruke mer energi for å rette deg opp når du når du løper. Dårlig holdning kan redusere blodsirkulasjonen til muskulatur, hjerne og andre deler av kroppen.

Løpe effektivt

Å løpe effektivt handler om å ha en løpeteknikk som gjør at du bruker minst mulig energi og får deg raskest mulig fremover. Ikke prøve endre alt med din løpeteknikk. Hvis du skal starte med én ting du kan forbedre, så er det mest sannsynlig økt stegfrekvens. Å øke stegfrekvensen vil bidra til at foten treffer bakken mer rett under hofta. Tenk deg at det skal gå en linje fra skuldrene dine, gjennom hofta og ned foten, hver gang foten din treffer bakken.

Relaterte artikler:

Hvordan bli raskere med riktig løpeteknikk

Forebygge skader med riktig løpeteknikk

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg