Løpe 5 km hver dag

L

Løpe 5 km hver dag

Løpe 5 km hver dag. Lær mer om hvordan du kan trene når du skal løpe 5 km hver dag, for best mulig formutvikling.

Hvordan løpe 5 km hver dag

Dersom du går med planer om å løpe hver dag, bør du tenke nøye igjennom hvordan du tenker å gjennomføre det. Dersom du ønsker å løpe 5 km hver dag bør du være sikker på at du er i stand til å gjennomføre 35 kilometer hver dag. Har du trent litt fra før av bør det være et overkommelig mål. Det forutsetter at du balanserer trening og restitusjon på en måte som sikrer at kroppen får tilstrekkelig med hvile, for at du skal ha en best mulig formutvikling og redusert risiko for skader. Du bør også tenke igjennom hvordan du vil variere treningen med tanke på hva du trener og med hvilken intensitet.

Løpe 5 km hver dag med vekslende intensitet

Du bør trene variert med tanke på intensitet når du skal løpe 5 km hver dag. Trene løping med lav, moderat og hard intensitet. Det er viktig at det meste av treningen du gjennomfører blir gjort med lav intensitet. Så mye som 80 prosent av treningen eller mer bør bli gjennomført med denne intensiteten. Resterende kan bli gjennomført med moderat til hard intensitet. Siden du har ingen hviledager, bør du gjennomføre restitusjonstrening med svært lav intensitet 1-3 av treningsøktene du gjennomfører, avhengig av ditt restitusjonsbehov.

Løpe 5 km hver dag med tilstrekkelig restitusjon

Siden du har ingen hviledager når du løper 5 km hver dag, må du gjennomføre restitusjonstrening. Restitusjonstrening gjennom jogging med svært lav intensitet øker blodgjennomstrømningen, noe som er med på å hjelpe kroppen til å kvitte seg med slaggstoffer. Løpetrening med svært lav intensitet er med på å transportere vekk væskeansamlinger i og rundt muskler, slik at musklene får tilbake sin normale funksjon. På samme tid øker blodgjennomstrømningen, og flere næringsstoffer blir tilført muskler som er belastet, og vil leges raskere. For at du skal ha tilstrekkelig med restitusjon, er det helt avgjørende at du gjennomfører denne treningen med lav nok intensitet. Det kan bety at du må veksle mellom å gå og jogge, avhengig av ditt formnivå og hvor krevende løype du trener i er.

Løpe 5 km hver dag med variasjon

Trene variert når du skal løpe 5 km hver dag. Variasjon vil være motiverende, og sikre at du får en best mulig formutvikling. Variasjon kan også bidra til at du reduserer risikoen for skader. Variere med tanke på hva du trener av løping, underlaget du løper på, løypene du trener i, og med hvilken intensitet du løper.

Løpe 5 km hver dag

Å trene løping 5 km hver dag vil være en overkommelig oppgave for mange, men det forutsetter at du tåler denne treningsmengden, og du gjennomfører tilstrekkelig med treningsøkter med svært lav intensitet. Du bør også være forsiktig, slik at du ikke trener for mye løping med moderat til hard intensitet. Er du usikker på om du kan løpe 5 km hver dag, skal du heller legge inn en eller flere hviledager.

Relaterte artikler:

Løpe litt hver dag

Hvor mye trening hver dag

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Siste innlegg