Løpe 5 km for første gang

0
91
Løpe 5 km for første gang

Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe 5 km for første gang.

Hvordan trene for å løpe 5 km for første gang

5 km er en overkommelig distanse å trene for de aller fleste, også de som har et begrenset treningsgrunnlag fra før av. Som for alle løpere uansett formnivå, bør du starte opptreningen til 5 km med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. og ha en gradvis progresjon i hvor mye du trener og med hvilken intensitet. Er du utrent bør du ha som mål å trene med lav intensitet, inntil du har opparbeidet deg et visst treningsgrunnlag.

Løpe 5 km for første gang for å fullføre

Er målet ditt å fullføre 5 km for første gang, kan du komme langt med å trene med lav intensitet. Bygg opp treningsmengden gradvis gjennom en periode på alt fra 8-12 uker. Etter hvert som du blir i bedre form, kan du legge inn én treningsøkt i uka der du trener med høyere intensitet. Da kan du gjennomføre enten fartslek eller intervalltrening.

Løpe 5 km for første gang på en bestemt tid

Er du ambisiøs og har som mål å løpe 5 km på tid, bør du i tillegg til trening med lav intensitet, legge inn noe trening med høyere intensitet. For å trene opp fart kan du trene kortintervall, som kan være intervaller med en varighet på alt fra 15-90 sekunder. Du kan trene fartslek som kan være treningsøkter der du legger inn ønsket antall fartsøkninger innenfor en tidsperiode eller distanse.

Løpe 5 km for første gang

Viktigheten av å ha en gradvis progresjon på treningen som er i takt med hva kroppen tåler av belastning kan ikke overdrives. Hvor lang tid du trenger på å trene deg opp for å løpe 5 km for første gang vil blant annet avhenge av hvilke ambisjoner du har, og hvor raskt kroppen din tar til seg treningen. Det kan være alt fra 6-12 uker eller lenger, avhengig av ambisjonsnivå. Du må være tålmodig, for å prøve på noe som du ikke er trent for, kan ende opp i en dårligere formutvikling, og i verste fall skader.

Relaterte artikler:

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

Fra utrent til å løpe 5 km