Løpe 5 km for første gang

L

Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe 5 km for første gang.

Hvordan trene for å løpe 5 km for første gang

5 km er en overkommelig distanse å trene for de aller fleste, også de som har et begrenset treningsgrunnlag fra før av. Som for alle løpere uansett formnivå, bør du starte opptreningen til 5 km med utgangspunkt i ditt nåværende formnivå. og ha en gradvis progresjon i hvor mye du trener og med hvilken intensitet. Er du utrent bør du ha som mål å trene med lav intensitet, inntil du har opparbeidet deg et visst treningsgrunnlag.

Løpe 5 km for første gang for å fullføre

Er målet ditt å fullføre 5 km for første gang, kan du komme langt med å trene med lav intensitet. Bygg opp treningsmengden gradvis gjennom en periode på alt fra 8-12 uker. Etter hvert som du blir i bedre form, kan du legge inn én treningsøkt i uka der du trener med høyere intensitet. Da kan du gjennomføre enten fartslek eller intervalltrening.

Løpe 5 km for første gang på en bestemt tid

Er du ambisiøs og har som mål å løpe 5 km på tid, bør du i tillegg til trening med lav intensitet, legge inn noe trening med høyere intensitet. For å trene opp fart kan du trene kortintervall, som kan være intervaller med en varighet på alt fra 15-90 sekunder. Du kan trene fartslek som kan være treningsøkter der du legger inn ønsket antall fartsøkninger innenfor en tidsperiode eller distanse.

Løpe 5 km for første gang

Viktigheten av å ha en gradvis progresjon på treningen som er i takt med hva kroppen tåler av belastning kan ikke overdrives. Hvor lang tid du trenger på å trene deg opp for å løpe 5 km for første gang vil blant annet avhenge av hvilke ambisjoner du har, og hvor raskt kroppen din tar til seg treningen. Det kan være alt fra 6-12 uker eller lenger, avhengig av ambisjonsnivå. Du må være tålmodig, for å prøve på noe som du ikke er trent for, kan ende opp i en dårligere formutvikling, og i verste fall skader.

Relaterte artikler:

8 ukers treningsprogram for nybegynnere

Fra utrent til å løpe 5 km

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg