Løpe 10 minutter hver dag

L

Lær mer om hvordan du kan løpe 10 minutter hver dag for å komme i god form.

10 minutter løping hver dag

Å løpe 10 minutter hver dag høres kanskje ikke så mye ut, men hvis du trener variert der du veksler mellom å løpe med lav, moderat og noe hard intensitet, kan du ha en god formutvikling. Å løpe 10 minutter hver dag vil være mindre belastende enn å trene lenger, hardere økter, og i og med at varigheten på treningen er såpass kort vil også restitusjonstiden bli kortere, noe som gjøre det mulig å trene hver dag.

Fordeler med å løpe 10 minutter hver dag

Det vil være flere fordeler med å trene bare 10 minutter hver dag. 10 minutters treningsøkter kan du legge inn nær sagt når som helst på dagen, noe som gjør det mer fleksibelt å gjennomføre trening. Korte treningsøkter er mer motiverende enn lange og tunge treningsøkter. Når du trener hver dag, vil det gi deg kontinuitet i treningen, noe som kan bidra til en jevn og god formutvikling.

Løpe 10 minutter hver dag med lav intensitet

Når du trener 10 minutter hver dag, bør mesteparten av treningen være med lav intensitet, så mye som 80 prosent av den totale treningsøkter. Med 70 minutter løping hver uke, kan en snau time av denne treningen være med lav intensitet. Du kan trene flere rolige 10 minutters økter i løpet av uka, også gjennomføre treningsøkter med vekslende intensitet.

Løpe 10 minutter hver dag

Nedenfor har du et forslag til hvordan du kan trene 10 minutter hver dag i løpet av en uke.

Dag 1

10 minutter løping med lav intensitet.

Dag 2

5 minutter rolig løping som oppvarming. Deretter trener du 5×20 sekunders stigingsløp med 20 sekunder pause mellom hvert løp. Jogge ned et par minutter avslutningsvis.

Dag 3

10 minutter rolig løping med lav intensitet.

Dag 4

6-7 minutter løping med lav intensitet, som avsluttes med 5×20 sekunders stigningsløp.

Dag 5

5 minutter oppvarming. Deretter gjennomfører du 6×15 sekunders intervaller med 15 sekunders pause mellom hver. Hard intensitet. Jogge ned et par minutter avslutningsvis.

Dag 6

Rolig løping i 10 minutter.

Dag 7

Rolig løping i 8 minutter. Avslutte med noen raske stigningsløp i 2 et par minutter.

Løpe 10 minutter hver dag

Variere med tanke på hvordan du vil legge opp treningen vær dag, men unngå å trene for med moderat til hard intensitet. Gjennomføre intervallene progressivt, siden du har begrenset med oppvarming.

Relaterte artikler:

En halvtime løping hver dag

Effektiv trening på 15 min

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg