Løpe 10 km på tredemølle

0
852
Løpe 10 km på tredemølle
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra Brynje of NorwayNår Brynjes plagg presterer på klodens mest ugjestmilde steder, så vil de garantert fungere for deg også!

Løpe 10 km på tredemølle. Lær mer om hvordan du kan trene for å løpe 10 km på tredemølle, og hva du bør tenke på når du trener løping på mølle.

10 km på tredemølle

Å trene 10 km på tredemølle kan være en smart måte å forberede seg på å konkurrere innenfor 5 km og 10 km løp. Hvordan du skal legge opp denne treningen avhenger hva som er dine ambisjoner for distansen du trener for, om du trener for å fullføre et løp eller løpe på raskest mulig tid.

Hva du bør tenke på når du trener på tredemølle

Tredemølle kan være effektiv trening for å bli en raskere og mer utholdende løper, og for mange, en motiverende for trening. Blant annet kan du løpe inne i shorts løpe i den hastigheten du vil. For utjevne noe for manglende luftmotstand bør du legge inn to prosents stigning på mølla. Du bør også kombinere mølleløping med trening ute, og det å gjennomføre motbakketrening for å styrke leggmuskulaturen kan være smart.

Løpe 10 km på tredemølle med fartslek

Fartslek kan være en effektiv og morsom form for fartstrening når du skal løpe 10 km på tredemølle. Etter en oppvarming på 2,5 km kan du legg inn 10 fartsøkninger á 500 meter, der du veksler mellom å løpe annenhver fartsøkning med lav og moderat intensitet. Avslutte med å jogge ned i 2,5 km. Dette kan være effektiv trening som ikke er altfor hard, og som kan bidra til at du greier å holde et høyere tempo når du skal løpe 5 eller 10 km løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-lifeKundefavoritten Masterfit TP150 er en suveren tredemølle i høy kvalitet til hjemmebruk - storebroren til bestselgeren TP100!

Løpe 10 km på tredemølle med intervaller

Start treningsøkta med 2 km oppvarming og følg opp med 6x1000 meter intervaller med 1-2 minutts pause mellom hvert intervall. Løp intervallene progressivt raskere ved at du øker intensiteten gradvis innenfor hvert intervall, og fra ett intervall til det neste. Dette kan du forhåndsinnstille på mølla eller gjøre manuelt. Avslutt med å jogge ned 2 km avslutningsvis.

Løpe 10 km testløp på tredemølle

Etter en periode med målrettet trening for distansen du skal løpe, kan du gjennomføre et 10 km testløp på mølle. Ha som mål å øke intensiteten progressivt gjennom hele løpet, og ikke ta i for mye de første kilometerne. Sjekk ut om du kan forhåndsinnstille tredemølle, slik at du slipper å bruke energi på å skru opp farten underveis.

Løpe 10 km på tredemølle

Det går fint at an å ta en 10 km løpetur med lav intensitet på tredemølle, men kanskje du skal ta den ute for litt variasjon? I lengden kan det å løpe på tredemølle bli litt ensomt og monotont. Da kan løping ute være fin variasjon til det å løpe på mølle.

Relaterte artikler:

4×4 intervall på tredemølle

Trening på tredemølle

Annonse fra X-LIFEFå 30% rabatt hos X-life på en mengde merkeklær!