Løpe 10 km på 55 min

0
284
Løpe 10 km på 55 min

Lær mer om hvordan du må trene for å løpe 10 km på 55 min og hvilken fart du bør trene med for å løpe distansen på ønsket tid.

Hva du bør trene for å løpe 10 km på 55 min

Du bør trene variert med løping med lav, moderat og hard intensitet. Hovedvekten av treningen du gjennomfører bør være med lav intensitet, så mye som 80 prosent av den totale treningsmengden i løpet av en uke. Denne treningen kan bestå av rolige løpeturer og langturer. Resterende trening kan være tempotrening, intervalltrening og sprintintervaller. Trening med høyere intensitet vil gjøre deg raskere og bedre i stand til å holde tempoet du må for å løpe 10 km på 55 min.

Med hvilken fart og intensitet du kan trene

Du bør trene med variert intensitet, avhengig av hva du trener. Med hvilken fart og intensitet du skal trene, avhenger av ditt formnivå. En som er bedre trent vil være i stand til å løpe med høyere fart innenfor en gitt intensitet enn en løper som er i dårligere form. For at det skal være enkelt for deg å vite med hvilken fart og intensitet du skal trene, kan du bruke en VDOT kalkulator for å estimere dine treningshastigheter for 10 km. For å bruke denne kalkulatoren bør du ha gjennomført et 10 km løp eller testløp, for å vite noe om hvor raskt du kan løpe distansen.

Finn dine treningshastigheter med VDOT kalkulator

Velg ‘VDOT kalkulator’ fanen i RunCulator nedenfor. Legg inn 10 km og tiden du brukte på distansen. Da vil du få et VDOT nummer, som er en måling på ditt formnivå (artikkelen fortsetter under kalkulatoren).

RunCulator

[advanced_iframe id=»iframe1″ name=»iframe1″ width=»100%» height=»2150″]https://spurt.no/lopekalkulatorer[/advanced_iframe]

Bruke dataene i din trening

Løper du 10 km på 57 minutter gir det deg en VDOT på 34. Under fanen ‘Hastighet på trening’, finner du dine treningshastigheter på trening med lav intensitet, tempotrening, intervaller og sprintintervaller. Husk at tid og fart er estimert, og du må teste for å finne ut med hvilken hastighet du skal trene. Det som er viktig er at du ikke trener med en fart som gjør at du har en for høy intensitet.

Relaterte artikler:

Treningsprogram for 10 km løp under 60 min

10 km løpeprogram for nybegynnere