Løpe 10 km med negativ splitt

0
36
Løpe 10 km med negativ splitt

Lær mer om hvordan du kan greie å løpe 20 km med negativ splitt, og løpe raskere og raskere utover i løpet.

Hva det vil si å løpe 10 km med negativ splitt

Når du løper 10 km med negativ splitt, greier du å holde et høyere tempo i siste halvdel av løpet enn det første. Ideelt sett bør du løpe gradvis raskere gjennom hele distansen når du konkurrerer innenfor 10 km. For de aller fleste mosjonistløpere er det heller det motsatte som gjelder, at du løper med positiv splitt, eller saktere og saktere utover i løpet. Det kan være mye tid å spare på å legge opp løpet på en måte som gjør at du greier å løpe raskere og raskere utover i løpet, og det kan være så enkelt som å ta det roligere i en tidlig fase av løpet.

Hvordan løpe 10 km med negativ splitt

Mange løpere har en tendens til å åpne alt for hardt, og det straffer seg nesten alltid mot slutten. Det du «taper» de første kilometerne når du løper 10 km, kan du ta igjen mange ganger mot slutten. Går du først på en smell de siste kilometerne kan du i verste fall tape flere minutter når du løper 10 km. Åpne derfor i et tempo som er 10-15 sekunder saktere enn det du vet du er god for, og hold dette tempoet 2-3 km for øker intensiteten og farten gradvis helt inn til mål. For å få til dette må du kjenne dine grenser og vite hva du er god for. Du må også ta hensyn til faktorer som er utenfor din kontroll, eksempelvis temperatur og dagsform. Når du har gjort det, skal du ha gode muligheter for å kunne løpe 10 km med negativ splitt.

Løpekalkulator for å beregne negativ splitt for 10 km

SpurtCalc lar deg enkelt estimere splitttider for 10 km, når du skal løpe distansen med negativ splitt. Scroll ned til «Kalkulator for å beregne splittid» og legg inn 10 km, tid på distanse, lengde på splitt. Til slutt velger du negativ splitt, og om denne splitten skal være 1,2 eller 3 prosent.

Løper du 10 km på 45 minutter har en 1 km lengde på splitt, vil du ha følgende kilometertider ut løpet:

Negative splittider på 10 km

Illustrasjonen viser splittider for 10 km med 1% negativ splitt. Følger du denne strategien løper du de siste 2 kilometerne over 10 sekunder raskere enn de 2 første. Å gjennomføre et løp der du løper siste del raskere enn første, kan være utrolig motiverende, og være noe du absolutt bør ha som mål!

Relaterte artikler:

Løpeprogram for 10 km under 45 min

10 km løpeprogram for nybegynnere