Løpe 10 km hver dag

0
774
Løpe 10 km hver dag
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Løpe 10 km hver dag. Lær hvordan du kan greie å løpe 10 km hver dag med å bygge opp treningsmengden gradvis og variere løpetreningen for best mulig treningsutbytte.

Hvordan løpe 10 km hver dag

Å løpe 10 km hver dag er ikke noe du starter med som nybegynner. Du må ha en gradvis økning i treningsmengde over tid, og være nøye med hvilken intensitet du trener, slik at det ikke blir for mye hard trening. Når du har som mål å trene hver dag, er du nødt til å legge inn treningsøkter med svært lav intensitet, slik at disse øktene fungerer som restitusjon.

Øke treningsmengden gradvis for å løpe 10 km hver dag

Du må ha en gradvis økning i treningsmengde med utgangspunkt i eget formnivå. Dersom du ikke vet hvor mye du trener i løpet av en uke, kan du teste dette ut i 2-3 uker for å finne din totale treningsmengde. Bruk dette som utgangspunkt når du skal starte å trene løping hver dag. Fordele hvor mye du trener utover hele uken.

Dersom du greier å løpe 50 km i løpet av en uke, kan du fordele dette på følgende måte:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

30-40%

RABATT!


Mandag: 9 km

Tirsdag: 6 km

Onsdag: 3 km

Torsdag: 9 km

Fredag: 6 km

Lørdag: 3 km

Søndag: 14 km

I dette eksemplet har du fordelt antall km flatt fra mandag til og med lørdag, med en langtur på søndag. Mandag kan du gjennomføre rolig løping med lav intensitet. Tirsdag kan du gjennomføre intervalltrening eller tempotrening med moderat til hard intensitet. Onsdag og lørdag kan du gjennomføre restitusjonstrening, og fredag kan du gjennomføre fartslek. Hvordan du eksakt velger å fordele antall km fra dag til dag er opp til deg, men du bør gjennomføre en ukentlig langtur som er tilpasset ditt formnivå. Du bør også ha 1-3 dager der du gjennomfører restitusjonstrening, noe som er helt avgjørende for at du skal få tilstrekkelig med restitusjon.

Løpe 10 km hver dag

Dersom det å løpe 10 km hver dag er et mål for deg, greier du det med gradvis økning i treningsmengde, og at du er nøye med restitusjon. Å løpe hver dag er en fin måte å få kontinuitet i løpetreningen, men du må sørge for å balansere trening med lav, moderat og hard intensitet, der trening med lav intensitet bør utgjøre hovedvekten av treningen din.

Relaterte artikler:

Løpe 5 km hver dag

Hvordan trene hver dag

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

BOWFLEX SELECTTECH 552I

SPAR

1000,-