Løp raskere med økt fokus

L

Løp raskere med økt fokus. Lær hvordan du kan bli en mer suksessfull løper ved å utvikle mental tøffhet gjennom økt fokus på det du driver med.

Bli raskere med økt fokus

Hvordan er din mentale tøffhet som løper? Suksess som løper vil kreve full konsentrasjon om oppgaven du skal utføre, enten du er nybegynner eller mer erfaren løper. Hvis tankene begynner å vandre, kan du lett bli distrahert og miste fokus. Det er ikke bare prestasjonene som blir dårligere, men også selve løpsopplevelsen. Du kan aldri være helt tilfreds hvis du ikke er tilstede her og nå.

Å hele tiden ha fullt fokus når du løper kan til tider være krevende. Som løper kan du lett bli forstyrret at tankeprosesser som ikke har noe med treningen å gjøre. Fokus kan være en utfordring når du har tanker i hodet om familie, jobb og annet ansvar i hverdagen. Ditt mål bør være å sortere vekk informasjon som ikke er viktig for det du skal gjøre, og ha fullt fokus på treningen. Å vite hvordan du skal greie å holde fokus og opprettholde konsentrasjonen gjennom dagen er viktige ferdigheter for løpere på alle nivå.

Riktig fokus for mental tøffhet

Det er ingen fasit på hva som er riktig fokus eller ikke. Det kommer an på hva du driver med og hva som kreves for akkurat den oppgaven. Å være konsentrert henger sammen med å være fokusert her og nå, og ha full oppmerksomhet rettet mot det du skal gjøre. Å være tilstede her og nå er når du retter all din oppmerksomhet på det du gjør. Hvis du deltar i et løp, kan fokuset ditt være på løperen foran deg, hvordan du føler deg, eller beslutninger du tar basert på denne informasjonen. Konsentrasjon er ferdigheten som gjør det mulig for deg å ha fullt fokus på det skal gjøre, og sortere vekk annen irrelevante eksterne faktorer. Interne faktorer hos en løper kan være tvil, frykt, forventninger og utmattelse.

Øvelse for å utvikle mental tøffhet og bedre fokus

Gjennomføre denne øvelsen før du begynner å trene. Finn et stille sted der du ikke blir forstyrret. Lukk øynene og fokusere på én ting, eksempelvis pusten eller dagsformen din. Fokusere på at du puster ut og inn så lenge du kan. Når tankene begynner å vandre, åpne øynene og se hvor lenge du har greid å holde fokus. 10 sekunder, ett minutt eller mer? Jo lenger du greier å holde fokus, jo lenger kan du greie å holde fokus når du har tøft når du løper, og du vil etter hvert merke at du kan løpe raskere og med større glede.

Relaterte artikler:

Hvordan bli en raskere løper

Fremgang når du trener løping

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg