Linfrø næringsinnhold

0
347
Linfrø næringsinnhold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

I løpet av årene har linfrø fått økt popularitet på grunn av det høye innholdet av hjertesunt omega-3-fett, fiber og andre unike planteforbindelser.

Linfrø

Linfrø (Linum usitatissimum) – også kjent som vanlig lin eller linfrø – er små oljefrø som oppsto i Midtøsten for tusenvis av år siden. Linfrø har blitt knyttet til helsemessige fordeler, som forbedret fordøyelse og redusert risiko for hjertesykdommer, diabetes type 2 og kreft. De kan enkelt integreres i kostholdet ditt. Linfrø er vanligvis brune eller gule. De selges hel, malt / kvernet eller stekt – og blir ofte bearbeidet til linfrøolje.

Linfrø næringsinnhold

Linfrø har 534 kalorier per 3,5 gram (100 gram) – tilsvarende 55 kalorier for hver spiseskje (10 gram) hele frø. De består av 42% fett, 29% karbohydrater og 18% protein.

En spiseskje (10 gram) hele linfrø gir følgende næringsstoffer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Kalorier: 55
  • Vann: 7%
  • Protein: 1,9 gram
  • Karbohydrater: 3 gram
  • Sukker: 0,2 gram
  • Fiber: 2,8 gram
  • Fett: 4,3 gram

Karbohydrater og fiber

Linfrø er sammensatt av 29% karbohydrater – hvorav 95% er fiber. Dette betyr at de er lave i fordøyelige nettogenhydrater – antallet totale karbohydrater minus mengden fiber – noe som gjør dem til lavkarbomat. To spiseskjeer (20 gram) linfrø gir omtrent 6 gram fiber. Dette er omtrent 15–25% av anbefalt daglig inntak for menn og kvinner.

Fiberinnholdet er sammensatt av:

  • 20–40% løselig fiber (slimete tannkjøtt)
  • 60–80% uoppløselig fiber (cellulose og lignin)

Løselig fiber hjelper med å regulere blodsukkeret og kolesterolnivået. Det fremmer også fordøyelseshelsen ved å mate de gunstige tarmbakteriene dine. Når blandet med vann blir slimhinnene i linfrø veldig tykt. Kombinert med det uoppløselige fiberinnholdet gjør dette linfrø til et naturlig avføringsmiddel. Forbruk av linfrø kan bidra til å fremme regelmessighet, forhindre forstoppelse og redusere risikoen for diabetes.

Protein

Linfrø består av 18% protein. Aminosyreprofilen deres er sammenlignbar med soyabønner. Til tross for at de inneholder essensielle aminosyrer, mangler de aminosyrelysinet. Derfor blir de ansett som et ufullstendig protein. Fortsatt er linfrø høyt i aminosyrene arginin og glutamin – som begge er viktige for helsen og immunforsvaret.

Fett

Linfrø inneholder 42% fett, med en spiseskje (10 gram) som gir 4,3 gram. Dette fettinnholdet er sammensatt av:

  • 73% flerumettede fettsyrer, for eksempel omega-6-fettsyrer og omega-3-fettsyren alfa-linolensyre (ALA)
  • 27% enumettede og mettede fettsyrer

Linfrø er en av de rikeste kostholdskildene til ALA. Faktisk blir de bare overskredet av chiafrø. ALA er en essensiell fettsyre, noe som betyr at kroppen din ikke kan produsere den. Dermed må du skaffe den fra maten du spiser. Linfrøolje inneholder den høyeste mengden ALA, etterfulgt av kvernfrø. Å spise frøene hele gir den minste mengden ALA, da oljen er lukket inne i den fibrøse strukturen til frøet. På grunn av det høye innholdet av omega-3-fettsyrer, har linfrø et lavere forhold mellom omega-6 og omega-3 enn mange andre oljefrø. Et lavere forhold mellom omega-6 og omega-3-fettsyrer har vært knyttet til en lavere risiko for ulike kroniske sykdommer. Hørfrø inneholder imidlertid ikke så mye omega-3 som fiskeoljer.

Dessuten trenger kroppen din å konvertere ALA i linfrø til eikosapentaensyre (EPA) og dokosaheksaensyre (DHA) – en prosess som ofte er ineffektiv. En type linfrø – solin, den gule sorten – er ikke så næringsrik som vanlig linfrø. Den har en annen oljeprofil og er lav i omega-3 fettsyrer.

Relaterte artikler:

Sesamfrø næringsinnhold

ketogen diett matplan

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!