Leve på 1000 kalorier om dagen

0
338
Leve på 1000 kalorier om dagen

En diett med 1000 kalorier om dagen vil definitivt føre til vekttap, men å senke kaloriene for mye kan faktisk gjøre det vanskeligere å gå ned i vekt.

I tilfeller hvor ekstrem overvekt forårsaker medisinske komplikasjoner, kan det være foreskrevet et 1000-kalori kosthold for å starte et raskt vekttap. Men hvis du prøver et slikt kosthold på egenhånd, risikerer du å utvikle ernæringsmangler, hemme stoffskiftet og miste verdifull muskelmasse. Redusere kaloriinntaket til et sunt nivå for kroppen din, og trene regelmessig for å gå ned i vekt gradvis.

Raskt vekttap er ikke løsningen

Selv om det anbefales at du skaper et kaloriunderskudd på 500 til 1000 kalorier om dagen for å miste 0,5-1 kg i uken, kan denne frekvensen være for aggressiv for noen mennesker. Sannsynligheten er stor for at du ikke greier å følge denne dietten særlig lenge. Dietter på under 1 200 kalorier per dag er ekstremt vanskelige å holde seg over i lengre tid, fordi du sulter kroppen din. Du kan miste vekt raskt på en 1000-kalori diett, men den tapte vekten er stort sett vann og muskelmasse, ikke fett. Det er nesten umulig å få i seg alle vitaminer og mineraler du trenger, selv med 1 200 kalorier per dag, spesielt hvis du er kvinne i fertil alder.

Når du følger en plan med 1000 kalorier per dag, vil vekt du mister sannsynligvis komme ganske raskt tilbake når du går over til å spise normalt igjen. Sulten etter en så restriktiv plan kan føre til at du overspiser, noe som kan bidra til å øke vekten.

Det finnes sunnere alternativer

Kosthold med lavtkaloriinnhold anbefales fordi det hjelper deg med å skape et underskudd mellom kaloriene du forbrenner og de du spiser. Når kroppen din bruker mer energi i form av kalorier enn den tar inn, kan det redusere fettet du har på kroppen. Å redusere kaloriinntaket er ikke den eneste måten å skape dette underskuddet. Vurder å øke energimengden du bruker daglig gjennom fysisk aktivitet og daglig gjøremål.

Et kosthold som inneholder mellom 1 200 og 1 400 kalorier regnes fortsatt som lavt kaloriinnhold, og vil føre til vekttap hos de fleste kvinner. Menn har større energibehov, og kan gå ned i vekt på en sikker måte gjennom 1800 kalorier per dag.

Kvaliteten på kalorier du inntar

Det er viktig å velge kvalitetsmat som gir deg optimal ernæring og metthetsfølelse når du prøver å gå ned i vekt. Fyll tallerkenen din med mye næringstette og kaloririke, grønne, vannholdige grønnsaker. Magert protein hjelper deg med å føle deg mett, så velg kyllingfilét eller kalkun, magert storfekjøtt, fisk eller egg ved de fleste måltider. Inkludere også fullkorn, fordi det inneholder fiber som tar lengre tid å fordøye. Unngå raffinert korn i hvitt brød. Unngå bearbeidede produkter og spis mye frukt.

Det medisinske behovet for 1000 kalorier per dag

Når overvekt utgjør en helsefare, eller hvis du forbereder deg på en overvektbehandling, for eksempel kirurgi, kan legen din foreskrive et veldig kalorifattig kosthold på 1000 kalorier om dagen eller mindre. Denne kalorigrensen er vanligvis foreskrevet til kvinner, da den anses som for lav for de fleste menn, som er begrenset til 1 200 til 1 600 kalorier om dagen. I slike tilfeller er 1000 kalorier per dag foreskrevet av en kostholdsekspert, og består vanligvis av små porsjoner med hele matvarer, men kan også inkludere erstatninger som hjelper deg å få alle nødvendige vitaminer, mineraler og fiber du trenger.

Relaterte artikler:

Forbrenne 1000 kalorier med kalorikalkulator

Hvor mange kalorier forbrenner man i timen