Lette treningsøvelser

0
50
Lette treningsøvelser
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GARMIN

Fenix 5 Plus Sapphire

Carbon!

DU SPARER KR 4 500,-

9 499,-

4 999,-

Når du begynner å trene, vil du å se og føle fordelene fysisk aktivitet kan ha på kroppen. Lær mer ulike typer trening og lette treningsøvelser du kan gjennomføre.

Å trene regelmessig er en av de beste tingene du kan gjøre for helsen din. Imidlertid krever rutinemessig trening besluttsomhet, og å holde seg til det på lang sikt krever disiplin.

Det er forskjellige typer trening du kan gjennomføre, inkludert:

  • Aerob trening: Vanligvis kjernen i et treningsprogram, som inkluderer perioder med utholdende trening. Eksempler inkluderer svømming, løping og dans.
  • Styrketrening: Hjelper med å øke muskelkraft og styrke. Eksempler inkluderer motstandstrening, plyometrics, vektløfting og sprint.
  • Grunnleggende kroppsbevegelser utført uten treningsutstyr og i middels aerob tempo. Eksempler inkluderer utfall, sit-ups, push-ups og pull-ups.
  • Høyintensiv intervalltrening (HIIT): Inkluderer repetisjoner av korte utbrudd av høyintensiv trening etterfulgt av øvelser med lav intensitet eller hvileperioder.
  • Balanse eller stabilitet: Styrker muskler og forbedrer kroppskoordinasjonen. Eksempler inkluderer Pilates, tai chi-positurer og kjerneforsterkende øvelser.
  • Fleksibilitet: Hjelper med muskelrestitusjon, opprettholder bevegelsesområdet og forebygger skader. Eksempler inkluderer yoga eller individuelle muskel-stretch bevegelser.

Aktivitetene ovenfor kan gjøres hver for seg eller kombineres. Det viktige er å gjøre det som passer deg best og ha det gøy med det.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

GJØR ET 

TRENINGSKUPP!

DU SPARER OPPTIL 40%

Hvordan starte å trene

Før du begynner å trene, bør du kanskje ha en helsesjekk og lage en plan med realistiske mål. Gjør deretter trening til en vane ved å innlemme den i din daglige rutine.

Hvor mye skal du trene?

Minimumsanbefalingen for trening er minst 150 minutter per uke. Det er imidlertid viktig å starte gradvis og la kroppen hvile innimellom.

Ukesprogram med lette treningsøvelser

Nedenfor finner du et lett, en ukes treningsprogram som ikke krever utstyr, og som bare tar deg 30–45 minutter om dagen. Dette programmet kan justeres til treningsnivået ditt og gjøres så utfordrende som du vil.

  • Mandag: 40-minutters joggetur eller rask gange.
  • Tirsdag: hviledag.
  • Onsdag: Gå raskt i 10 minutter. Fullfør deretter følgende sirkeltrening, med hvile i 1 minutt etter hvert sett, men ikke mellom øvelsene. Tøy ut etterpå.
  • Periode 1: 3 sett vekslende mellom 10 utfall for hvert bein, 10 push-ups, 10 sit-ups
    Periode 2: 3 sett vekslende mellom 10 stol-dips, 10 spensthopp, 10 knebøy
  • Torsdag: hviledag.
  • Fredag: 30-minutters sykkeltur eller joggetur med lav intensitet.
  • Lørdag: hviledag.
  • Søndag: Løpe, jogge eller ta en langtur i 40 minutter.

Relaterte artikler:

Treningsprogram for å bygge muskler

Styrketrening kjernemuskulatur

Annonse fra X-LIFE