Lei av å trene på samme måte

Lei av den samme treningsrutinen? Finn nye aktiviteter og variasjon for å gjenoppdage gleden ved å trene! Få tips til nye treningsformer, variasjon og motivasjon.

Lei av å trene på samme måte? Utforsk nye muligheter!

Kjenner du at treningsmotivasjonen daler og at gnisten forsvinner når du trer inn i treningssenteret? Går du på autopilot i de samme øvelsene uke etter uke, uten å se den fremgangen du ønsker? Fortvil ikke! Å bli lei av den samme treningsrutinen er helt normalt, og heldigvis finnes det en rekke løsninger for å gjenoppdage gleden ved å trene.

Utfordre deg selv med nye aktiviteter

Det finnes et hav av spennende treningsformer der ute som kan gi deg et friskt pust og fornyet energi. Har du alltid hatt lyst til å prøve yoga, klatring, kampsport eller crossfit? Kanskje frister det med en spennende gruppetreningstime, en tur i skogen med joggesko eller en svømmetur i bassenget? Ved å undersøke nye alternativer kan du finne en aktivitet som passer dine interesser, ferdighetsnivå og mål.

Tips:

  • Snakk med venner og familie om deres treningsgleder, og la deg inspirere av nye ideer.
  • Besøk ditt lokale treningssenter og se nærmere på de ulike gruppetimene og apparatene de tilbyr.
  • Søk på internett etter spennende treningsformer i ditt område.
  • Prøv en gratis prøvetime eller et introduksjonskurs for å teste ut en ny aktivitet.

Variere treningen for bedre resultater

I tillegg til å prøve nye aktiviteter, kan det være lurt å variere din nåværende treningsrutine. Dette vil gi deg bedre resultater, øke motivasjonen og forhindre skader.

Her er noen tips til variasjon:

  • Varier mellom ulike typer trening: Styrketrening, kondisjonstrening, bevegelighetstrening og koordinasjonstrening er alle viktige komponenter i en god treningsrutine.
  • Varier intensiteten: Trening med høy intensitet kan gi gode resultater, men det er også viktig med restitusjon og lavintensiv trening.
  • Varier øvelsene: Prøv nye øvelser for å utfordre musklene på en ny måte.
  • Varier omgivelsene: Tren utendørs, på et nytt treningssenter eller hjemme.

Finn motivasjon og inspirasjon

Det er ikke alltid like lett å finne motivasjon til å trene, men det finnes mange måter å øke gnisten på.

Her er noen tips:

  • Sett deg realistiske mål: Å ha et mål å strebe mot kan være en god motivasjon.
  • Finn en treningspartner: Å trene med en venn eller et familiemedlem kan være både morsomt og motiverende.
  • Hør på musikk eller podcast under treningen: Dette kan gjøre treningen mer underholdende.
  • Følg inspirerende treningsblogger eller Instagram-profiler.
  • Belønn deg selv for innsatsen: Unn deg noe hyggelig etter en god treningsøkt.

Løping som er gøy og motiverende

En mye om løping som går igjen er at løping er kjedelig. Hvorfor er løping kjedelig? Det henger ofte sammen med at mange varierer for lite når de trener løping. Som med mye annet livet har vi en tendens til å gjøre de samme tingene. Så også med løping. Har du funnet en løype som passer for deg, trener du i denne løypa. Har du et tempo som passer for deg, trener du i dette tempoet, og slik fortsetter det. Men det behøver ikke være slik. Du kan ha som mål å variere hver eneste treningsøkt du gjennomfører. Det vil garantert gjøre løpetreningen din mer motiverende, og pila vil peke oppover med tanke på din formutvikling. Du vil også redusere risikoen for å bli skadet.

Relatert: Variert løpetrening

Ha flere løyper du kan trene i

I sommerhalvåret bør det være enkelt å variere med hvilke løyper du trener løping i. Vær kreativ og trene løping på bane, langs vei (asfalt og grus) i skogen på skogsvei og sti. Mulighetene er mange, og du bør benytte hver eneste av dem. Om vinteren kan det være mer krevende, men hva med å løpe i lysløyper (pass deg for aggressive skiløpere). Et alternativ kan også være å kombinere løping ute om vinteren med løping inne på tredemølle. For mange kan det å løpe på tredemølle om vinteren være mer motiverende, men husk å kombinere med løping ute.

KAMPANJER HOS MILRAB |

Trene med vekslende intensitet

Å trene løping med vekslende intensitet kan gjøre deg raskere, sterkere og mer utholdende. Det er mer gøy å trene med variert intensitet. Du kan velge om du vil variere løpetrening med intervaller, fartslek og tempotrening, og gjennomføre denne treningen med moderat til hard intensitet. Pass bare på at hovedvekten av treningen din skal være med lav intensitet.

Trene løping på forskjellige måter

Løping er ikke bare løping. Trene løping i motbakker, i kupert terreng og på flatmark. Trene sprintintervaller, kortintervaller, langintervaller, motbakkeintervaller og pyramideintervaller. Ha aktive pauser når du trener løping med høy intensitet Du kan også trene langturer. Vær kreativ med tanke på hva du skal trene av løping.

Relatert: 15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Du behøver ikke trene på samme hele tiden

Når du veksler mellom forskjellige måter å trene løping, og trener løping med variert intensitet, kan det bidra til å utsette stagnasjon, fordi du hele tiden utfordrer kroppen og ikke lar den venne seg til en måte å trene på. Det betyr på ingen måte at du skal kutte ned på restitusjon, tvert imot. Restitusjon er en viktig forutsetning for at du skal bli i bedre form. Å trene variert vil gi deg en mer stabil og god formutvikling, og det beste av alt er det er mer motiverende å trene på denne måten. Variert trening reduserer også skaderisikoen, fordi du belaster mer variert enn hvis du trener på samme måte hele tiden.

Husk at det viktigste er å ha det gøy!

Trening skal være lystbetont og en kilde til glede og velvære. Når du føler at du stagnerer eller mister motivasjonen, er det på tide å se på nye muligheter. Ved å være kreativ, variere treningen og finne aktiviteter du liker, kan du gjenoppdage gleden ved å trene og nå dine mål.

Referanser

Om forfatteren

Legg inn kommentar