Lei av å trene på samme måte? Les dette

0
186
Lei av å trene på samme måte


HØSTSALG!



Har du havnet i et fastlåst mønster der du trener løping på samme måte hele tiden? Få tips som kan gi deg motivasjonen tilbake og gi deg best mulig effekt når du trener løping.

Løping som er gøy og motiverende

En mye om løping som går igjen er at løping er kjedelig. Hvorfor er løping kjedelig? Det henger ofte sammen med at mange varierer for lite når de trener løping. Som med mye annet livet har vi en tendens til å gjøre de samme tingene. Så også med løping. Har du funnet en løype som passer for deg, trener du i denne løypa. Har du et tempo som passer for deg, trener du i dette tempoet, og slik fortsetter det. Men det behøver ikke være slik. Du kan ha som mål å variere hver eneste treningsøkt du gjennomfører. Det vil garantert gjøre løpetreningen din mer motiverende, og pila vil peke oppover med tanke på din formutvikling. Du vil også redusere risikoen for å bli skadet.

Ha flere løyper du kan trene i

I sommerhalvåret bør det være enkelt å variere med hvilke løyper du trener løping i. Vær kreativ og trene løping på bane, langs vei (asfalt og grus) i skogen på skogsvei og sti. Mulighetene er mange, og du bør benytte hver eneste av dem. Om vinteren kan det være mer krevende, men hva med å løpe i lysløyper (pass deg for aggressive skiløpere). Et alternativ kan også være å kombinere løping ute om vinteren med løping inne på tredemølle. For mange kan det å løpe på tredemølle om vinteren være mer motiverende, men husk å kombinere med løping ute.

Trene med vekslende intensitet

Å trene løping med vekslende intensitet kan gjøre deg raskere, sterkere og mer utholdende. Det er mer gøy å trene med variert intensitet. Du kan velge om du vil variere løpetrening med intervaller, fartslek og tempotrening, og gjennomføre denne treningen med moderat til hard intensitet. Pass bare på at hovedvekten av treningen din skal være med lav intensitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-life

VIP20

VI HAR ALT DU

TRENGER TIL

HJEMMETRENINGEN!

20% MED

RABATTKODE:

VIP20


Trene løping på forskjellige måter

Løping er ikke bare løping. Trene løping i motbakker, i kupert terreng og på flatmark. Trene sprintintervaller, kortintervaller, langintervaller, motbakkeintervaller og pyramideintervaller. Ha aktive pauser når du trener løping med høy intensitet Du kan også trene langturer. Vær kreativ med tanke på hva du skal trene av løping.

Du behøver ikke trene på samme hele tiden

Når du veksler mellom forskjellige måter å trene løping, og trener løping med variert intensitet, kan det bidra til å utsette stagnasjon, fordi du hele tiden utfordrer kroppen og ikke lar den venne seg til en måte å trene på. Det betyr på ingen måte at du skal kutte ned på restitusjon, tvert imot. Restitusjon er en viktig forutsetning for at du skal bli i bedre form. Å trene variert vil gi deg en mer stabil og god formutvikling, og det beste av alt er det er mer motiverende å trene på denne måten. Variert trening reduserer også skaderisikoen, fordi du belaster mer variert enn hvis du trener på samme måte hele tiden.

Relaterte artikler:

15 måter å holde motivasjonen for løping oppe

Variert løpetrening

Annonse fra X-LIFESX-erfit Indoor 200 er en stødig og solid spinningsykkel for deg som ønsker å komme i form!