Leddgikt trening

0
58
Leddgikt trening
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Styrketrening er bra for omtrent alle, og er spesielt gunstig for personer med leddgikt. Lær mer om hvordan du kan trene når du har leddgikt.

Når trening blir utført riktig som en del av et helhetlig treningsprogram, hjelper styrketrening med å støtte og beskytte leddene, for ikke å nevne lindring av smerte, stivhet og muligens hevelse. Likevel kan tanken på å starte et vekttreningsprogram være skremmende for mange som har leddgikt.

Hvis du har leddgikt og vil innlemme styrketrening i treningsrutinen din, kan disse tipsene hjelpe deg i gang.

  • Samarbeide med en fysioterapeut eller sertifisert personlig trener som har erfaring med å jobbe med mennesker som har leddgikt for å designe og tilpasse øvelser som vil fungere for deg. Målet ditt bør være å inkludere styrketrening, fleksibilitetsaktiviteter som forbedrer bevegelsesområdet og aerobe aktiviteter som unngår ytterligere stress på leddene (for eksempel vannøvelse eller bruk av elliptiske maskiner).
  • Planlegg treningsøkter for tider på dagen når du er minst sannsynlig å lide av betennelse og smerte. Unngå å trene når stivhet er som verst.
  • Varm opp før du begynner med styrketrening. Gå noen minutter, mens du sakte beveger deg og bøyer armene i forskjellige stillinger.
  • Hvis du har revmatoid artritt, balansere hvile og trening nøye. Generelt sett bør du unngå å trene styrketrening med aktivt betente ledd, i det minste til betennelsen blir lettere. I noen tilfeller kan vanntrening være et bedre valg enn styrketrening.
  • Trene i et behagelig bevegelsesområde. Hvis en øvelse eller bevegelse forårsaker betydelig smerte, må du slutte å gjøre det. Diskutere alternativene dine med en trener eller fysioterapeut.

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Styrketrening for jenter

Hvordan føles leddgikt

Annonse fra MILRAB