Leamus etter trening

0
471
Leamus etter trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Det kan være ubehagelig og irriterende å oppleve leamus etter trening, men hva er det egentlig som forårsaker det?

Leamus etter trening

Leamus eller muskelrykninger er en ufrivillig sammentrekning av fibrene som utgjør en muskel. Nervene kontrollerer muskelfibre. Når noe stimulerer eller skader en nerve, får det muskelfibrene til å trekke seg sammen, noe som resulterer i rykninger. En person kan ofte se eller føle disse rykkene under huden.

I denne artikkelen blir det gjort rede for årsakene til leamus eller muskelrykninger, og hva som er forskjellen mellom muskelrykninger og muskelspasmer. De fleste av grunnene til leamus ufarlige. Vi diskuterer også hvordan du kan behandle og forhindre muskelrykninger.

Vanlige årsaker til leamus og muskelrykninger

Muskelrykninger, også kjent som fascikulering, kan ha mange vanlige årsaker. Disse inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Anstrengelse

Overforbruk av en muskel kan forårsake rykninger. Når en person trener hard eller over en lengre periode, kan den oppleve leamus eller muskelrykninger.

Forskning antyder at leamus etter trening kommer av to grunner:

  • For det første kan trening føre til muskeltretthet. Muskeltretthet kna utløse rykninger og kramper i overarbeidede muskelfibre.
  • For det andre kan trening forårsake elektrolyttubalanse ved svette. Elektrolytter spiller en rolle i muskelkontraksjon. Et elektrolyttap i muskelfibre kan utløse rykninger.

Armer og bein er vanlige steder å oppleve leamus eller muskelrykninger som overanstrengelse forårsaker. Det er mest sannsynlig at de mest overbearbeidede musklene rykker, som kan inkludere leggen, låret eller biceps, avhengig av trening.

For lite søvn

Hjernekjemikalier, eller nevrotransmittere, spiller en rolle i overføring av informasjon fra hjernen til nervene som kontrollerer muskelsammentrekning. Søvnmangel kan påvirke hvordan neurotransmitter reseptorer fungerer. Dette betyr at overflødig nevrotransmittere kan bygge seg opp i hjernen. Effekten som mangel på søvn har på nevrotransmitterfunksjonene, kan føre til muskelrykninger eller leamus. Et vanlig sted å oppleve leamus fra tretthet er i øyelokket.

Koffein

Å drikke for mye kaffe, te eller energidrikker som inneholder koffein kan forårsake leamus. Koffein er et sentralstimulerende middel. Når en person får i seg for mye av det, kan koffein stimulere rykninger i muskler hvor som helst i kroppen.

Kalsiummangel

Kroppen trenger kalsium for å støtte riktig muskelfunksjon. Å ha kalsiummangel kan føre til at muskler rykker. Kalsiummangel er kjent som hypokalsemi. Folk kan få kalsium fra melkeprodukter, soyabønner, tofu, nøtter og grønne grønnsaker.

Magnesiummangel

Magnesium spiller også en rolle i å holde nerver og muskler sunne. Magnesium hjelper til med å transportere kalsium over cellemembraner for å støtte nerve- og muskelfunksjon. Å ha en magnesiummangel kan føre til at muskler rykker hvor som helst i kroppen, inkludert ansiktet. Magnesiummangel er kjent som hypomagnesemia.

Årsaker til magnesiummangel inkluderer:

  • dårlig diett
  • drikker for mye alkohol
  • diaré

Hvis folk ikke takler en magnesiummangel, kan det øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

D-vitaminmangel

Nervene trenger D-vitamin for å føre signaler til og fra hjernen til kroppens muskler. Å ha en vitaminmangel kan føre til muskelsvakhet og rykninger. Årsaker til vitamin D-mangel inkluderer manglende eksponering for solskinn og dårlig kosthold.

Dehydrering

Muskelmasse er opptil 75 prosent vann. Vann hjelper også til å føre næringsstoffer og mineraler til musklene for å støtte deres funksjon. Når en person ikke drikker nok vann, kan de utvikle dehydrering. Å ha dehydrering kan føre til at muskler rykker og leamus.

Stress og angst

Å oppleve psykologisk stress eller høye angstnivåer kan føre til overskytende muskelspenninger. Denne komplikasjonen kan føre til at muskler rykker. Muskelrykninger forårsaket av stress kan forekomme hvor som helst i kroppen.

Visse medisiner

Visse medisiner kan føre til ufrivillige muskelrykninger. Denne reaksjonen kan være en bivirkning eller på grunn av interaksjoner med andre medisiner. Folk kan diskutere bivirkninger og medikamentinteraksjoner med legen når de får en ny medisinering.

Hva er forskjellen mellom muskelrykninger og muskelspasmer?

En muskelrykning og muskelspasmer er begge ufrivillige sammentrekninger av en muskel, selv om de ikke er helt like. En muskelrykning er en kort sammentrekning som kan skje gjentatte ganger. Det kan forårsake ubehag, men er vanligvis ikke smertefullt. En muskelkrampe er en langvarig sammentrekning som kan forårsake smerter. Muskelspasmer er også kjent som muskelkramper. De skjer ofte etter trening.

Behandling og kjerringråd

Et balansert og variert kosthold kan gi viktige vitaminer og mineraler for god muskelhelse. De vanlige årsakene til leamus og muskelrykninger er enkle å behandle og forebygge hjemme, gjennom livsstilsendringer for å holde nervene og musklene sunne og fungere godt. Disse livsstilsendringene inkluderer:

  • å spise et mer sunt og balansert kosthold
  • ta kosttilskudd for å forebygge mangler
  • trene moderat, med skikkelig oppvarming og nedkjøling
  • reduserer koffeininntaket
  • få god søvn
  • unngå eller håndtere stress med yoga, mindfulness eller meditasjon
  • holde seg hydrert

Hvis en underliggende helsetilstand er årsaken til muskelrykninger, bør du kontakte legen for en plan for behandling.

Relaterte artikler:

Kjerringråd mot kramper i bena

Hvor mye vann per dag

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!