Lavt blodsukker om morgenen

0
228
Lavt blodsukker om morgenen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Kroppen din bruker blodsukker, kalt glukose, som en energikilde. Lavt blodsukker oppstår når kroppen din ikke har nok glukose til å bruke som energi.

Personer med diabetes kan ha lavt blodsukker om morgenen på grunn av for mye langtidsvirkende insulin, også kalt bakgrunnsinsulin og basalinsulin. Insulin hjelper med å administrere blodsukkeret ved å la glukose komme inn i cellene dine, der det kan gjøres om til energi. For mye insulin av noe slag kan forårsake lavt blodsukker. Noen ikke-insulin medisiner for å behandle type 2 diabetes kan også forårsake hypoglykemi (lavt blodsukker). Personer uten diabetes kan også ha lavt blodsukker, kjent som ikke-diabetisk hypoglykemi. Dette er vanligvis forårsaket av livsstilsfaktorer, som kosthold og treningsvaner.

Lavt blodsukker er vanligvis definert som en glukoseavlesning under 70 milligram per desiliter (mg / dL). Avlesninger under 54 mg / dL er mer betydningsfulle og signaliserer at du kan trenge øyeblikkelig medisinsk behandling.

Hva er symptomene på lavt blodsukker om morgenen?

Hvis du har lavt blodsukker om morgenen, kan du våkne opp med noen av disse symptomene:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • hodepine
  • svetting
  • tørr i munnen
  • kvalme
  • svimmelhet
  • svimmelhet
  • rister
  • sult
  • angst
  • tåkesyn
  • dunkende hjerte

Hvis blodsukkeret dypper under 54 mg / dL, kan du ha mer alvorlige symptomer, inkludert:

  • besvimelse
  • beslag
  • koma

Hvis du har noen av disse alvorlige symptomene, må du få medisinsk hjelp så raskt som mulig. Ekstremt lavt blodsukker kan være livstruende.

Hva forårsaker lavt blodsukker om morgenen?

Årsakene til lavt blodsukker om morgenen varierer. Hvis du har diabetes, må du sannsynligvis justere insulinnivået. Forsikre deg om at du er klar over hvordan andre medisiner du tar kan påvirke blodsukkeret ditt. Legen din kan hjelpe deg med å sørge for at din insulindosering og andre medisiner du tar passer godt med kostholdet og treningsrutinene dine. I tillegg er alkoholbruk en risiko for hypoglykemi.

Hvis du ikke har diabetes, er det mindre sannsynlig at hypoglykemi oppstår. Noen årsaker til hypoglykemi inkluderer ikke følgende:

  • å drikke for mye alkohol den foregående natten, noe som gjør det vanskeligere for leveren din å frigjøre glukose i blodet ditt, og dermed forårsaker lavt blodsukker
  • kronisk sult
  • alvorlig leversykdom
  • visse sykdommer som involverer bukspyttkjertelen

Hvordan kan jeg behandle lavt blodsukker om morgenen?

Å behandle lavt blodsukker er ganske enkelt. Hvis du våkner med symptomer på hypoglykemi, kan du prøve å konsumere rundt 15 gram karbohydrater så snart som mulig. Snacks som gir dette inkluderer:

  • 3 glukosetabletter
  • 1/2 kopp søtet fruktjuice
  • 1 ss honning
  • 1/2 boks søtet brus

Forsikre deg om at du ikke spiser for mye for å behandle lavt blodsukker, da dette kan ha en motsatt innvirkning og gjøre nivåene dine for høye. Vent 15 minutter etter du har spist. Hvis du ikke føler deg bedre, tar du ytterligere 15 gram karbohydrater. Å kombinere karbohydratet ditt med et protein og en sunn kilde til fett, for eksempel nøtter, frø, ost eller hummus, hjelper deg med å holde deg mett og forhindre en ny nedgang i blodsukkeret.

Hvis du har diabetes, må du samarbeide med legen din for å justere insulinnivået ditt med medisiner. Hvis du ikke har diabetes, kan du snakke med legen din for å prøve å finne ut den underliggende årsaken til morgenhypoglykemi.

Hvordan kan jeg forebygge lavt blodsukker om morgenen?

Hvis du har diabetes, må du sjekke glukosenivået regelmessig, spesielt før du legger deg. Hvis blodsukkeret regelmessig faller mens du sover, kan du vurdere å bruke en kontinuerlig glukoseovervåkingsenhet, som varsler deg når blodsukkeret ditt blir for lavt eller for høyt. Forsøk å følge disse retningslinjene for sunne glukosenivåer:

  • før frokost: 70–130 mg / dL
  • før lunsj, middag eller et mellommåltid: 70–130 mg / dL
  • to timer etter måltider: under 180 mg / dL
  • ved leggetid: 90–150 mg / dL

Hvis du ikke har diabetes, men opplever regelmessig hypoglykemi, kan det også være lurt å sjekke glukosenivået regelmessig. Forsøk å forhindre at glukosenivået ditt faller under 100 mg / dL i løpet av dagen og før sengetid.

Enten du har diabetes eller ikke, følg disse tipsene for å unngå å våkne opp med for lavt blodsukker:

  • Spis balanserte måltider med sunne karbohydrater, proteiner og fett regelmessig gjennom dagen.
  • Ta en matbit til sengetid.
  • Hvis du drikker alkohol, unngå overdreven inntak og ta en matbit sammen med alkohol.
  • Unngå å trene for mye om kvelden.

Relaterte artikler:

Høyt blodsukker om morgenen

For høyt blodsukker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!