Lavkarbo når man ammer

0
291
Lavkarbo når man ammer
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Bør mødre gå på lavkarbo diett når de ammer? Lær mer om hvorvidt mødre som ammer bør gå på lavkarbo dietter eller ikke.

Lavkarbo diett

Kosthold med lite protein, lite karbohydrater som Atkins-dietten er veldig populære. Disse diettene kan være nyttige for diabetikere og personer med glutenintoleranse. I disse diettene er ikke protein og mat med høyt fettinnhold begrenset.

De viktigste motforestillingene mot Atkinson og lignende dietter, er ikke bare at ammende mødre skal unngå de. Det er det faktum at lavkarbo dietter ikke er balanserte og kan få deg til å føle deg uvel. Disse diettene har en tendens til å ha for lite fytokjemikalier, antioksidanter og folsyre. De har også en tendens til å være fattige på fiber og mineraler (inkludert kalsium, magnesium, fosfor og kalium), og Atkins-dietten kan være rik på mettet fett. På grunn av dette kan det å gå lenge på lavkarbodietter øke risikoen for ulike helseproblemer. Siden noe av vekttapet fra disse diettene ganske enkelt skyldes vanntap, er dehydrering en risiko, hvis du ikke er nøye med å drikke mye vann. Lavkarbodietter kan redusere melkeforsyningen.

Nedgangen i melkeforsyningen kan skyldes flere faktorer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

  • Plutselige nedgangen i kalorier når mor går på lavkarbo diett. Hvis en kvinne er vant til et visst kalorinivå, kan et brått fall på grunn av slanking (eller sykdom) redusere melkeforsyningen. Denne plutselige reduksjonen i kalorier kan fortelle mors kropp at hun er i «sultmodus», og dermed går mindre av kroppens ressurser til å lage melk.
  • Utilstrekkelig kaloriinntak. Med en lavkarbokosthold er mange mennesker ikke på langt nær så sultne, selv om du spiser av når du er sulten, kan det hende at du ikke tar i deg nok kalorier for å opprettholde en god melkeforsyning. Anbefalt kaloriinntak er 1800 eller mer kalorier per dag når du ammer.


Tips til mødre som ønsker å prøve en lavkarbo diett

  • Vent til babyen er minst 2 måneder gammel før du starter med en lavkarbodiett. Å vente til etter at babyen begynner å spise fast føde, 6+ måneder), er enda bedre.
  • Drikk nok vann for å unngå dehydrering.
  • Unngå en plutselig reduksjon i kaloriinntaket. Trappe ned gradvis på inntak av kalorier.
  • Følg med på kaloriinntaket. De fleste mødre bør unngå å gå under 1800 kalorier per dag.
  • Følg med på babyens vektøkning.

Relaterte artikler:

Hvorfor lavkarbo virker

Hvilken frukt er lavkarbo

Annonse fra X-LIFE