Lavkarbo diett og trening

0
444
Lavkarbo diett og trening
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

En lavkarbo diett kan fungere bra når du trener med lav til moderat intensitet. Med hvordan fungerer lavkarbo dietter ved høyintensiv trening?

Lavkarbo dietter og muskelglykogen

Karbohydrater i kostholdet blir brutt ned til glukose, som blir til blodsukker, og utgjør det viktigste drivstoffet ved moderat og høyintensiv trening. I flere tiår har forskning gjentatte ganger vist at det å spise karbohydrater er viktig, spesielt når du trener utholdenhet. Kroppen kan bare lagre nok karbohydrater (glykogen) til 90 minutter trening med moderat intensitet. Etter dette kan utmattelse, tretthet og nedsatt prestasjonsevne oppstå. Dette er kjent som «møte veggen». For å motvirke dette, konsumerer de fleste utholdenhetsidrettsutøvere mye karbohydrater.

Lavkarbo dietter og ytelse ved utholdenhetstrening

Det er forsket på bruk av fett som drivstoff ved utholdenhetstrening. Under trening gir fett mer energi ved lavere intensitet, og karbohydrater gir mer energi ved høyere intensitet. Nylig ønsket forskere å se om en lavkarbodiett kan endre denne effekten. Studien deres fant at ketogene idrettsutøvere forbrente for det meste fett med opptil 70% av maksimal intensitet, mot bare 55% hos utøvere som hadde kosthold med høyt karbohydratinntak. Til tross for disse positive funnene, kan fett ikke være i stand til å produsere energi raskt nok til å oppfylle kravene til musklene hos eliteidrettsutøvere. Likevel har studier funnet at lavkarbodietter kan bidra til å motvirke tretthet under langvarig trening. De kan også hjelpe deg med å miste fett og forbedre helsen, uten at det går utover treningsytelsen når du trener med lav til moderat intensitet.

Er det noen fordeler for idrettsutøvere?

Et gunstig aspekt ved et lavkarbo eller ketogent kosthold, er at det lærer kroppen å forbrenne fett som drivstoff. For utholdenhetsidrettsutøvere har forskning vist at dette kan bidra til å opprettholde glykogenlagre og forhindre at du «treffer veggen» innenfor utholdenhetsidretter. Dette kan gjør deg mindre avhengig av karbohydrater under et løp, noe som kan være viktig for idrettsutøvere som sliter med å spise og fordøye karbohydrater. Det kan også være fordelaktig under ultraløp der tilgangen på mat er begrenset. I tillegg har flere studier vist at lavkarbohydrater og ketogene dietter kan hjelpe mennesker å gå ned i vekt og forbedre den generelle helsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


På bakgrunn av dette kan det å følge et lavkarbo kosthold i en kortere periode, for eksempel utenfor sesong, bidra til bedre ytelse og helse på lang sikt.

Relaterte artikler:

Hvor mye fett på lavkarbo

Hva gjør lavkarbo med kroppen

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!