Lavkarbo diett meny

0
135
Lavkarbo diett meny
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Et lavkarbo kosthold kan gi mange helsemessige fordeler, men det kan være vanskelig å komme på ideer om måltider som passer til din travle timeplan.

Lavkarbo måltider

Selv om du ikke er den mest kreative personen på kjøkkenet og bare har noen få ingredienser for hånden, er det enkelt å lage velsmakende, lavkarbo-måltider som krever færre enn 10 minutters forberedelsestid. Alle måltidene har lite karbohydrater og vekttapvennlige.

Egg og grønnsaker stekt i kokosnøttolje

Denne retten gir deg en god frokost som du kan nyte hver dag. Den er rik på proteiner og sunne grønnsaker, og holder deg mett i lang tid.

Ingredienser: Kokosnøttolje, friske grønnsaker eller frossen grønnsaksblanding (gulrøtter, blomkål, brokkoli, grønne bønner), egg, krydder, spinat (valgfritt).

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Slik gjør du:

  • Legg kokosnøttolje i stekepannen og skru opp varmen.
  • Tilsett grønnsaker. Hvis du bruker en frossen blanding, la grønnsakene tine i varmen i noen minutter.
  • Tilsett 3-4 egg.
  • Tilsett krydder – enten en blanding eller bare salt og pepper.
  • Tilsett spinat (valgfritt).
  • Rør-stek til den er klar.

Grillede kyllingvinger med bladgrønnsaker og salsa

Denne kan bli en av favorittene dine. Det krever lite forberedelsestid, og de fleste elsker å spise kjøtt rett fra beinet – du kan til og med oppleve at barna dine liker det.

Ingredienser: Kyllingvinger, krydder, bladgrønnsaker, salsa.

Slik gjør du:

  • Gni kyllingvingene i en krydderblanding etter eget valg.
  • Sett dem i ovnen og varm dem på 180–200 ° C i omtrent 40 minutter.
  • Grill til kyllingvingene er brune og sprø.
  • Server med litt bladgrønnsaker og salsa.

Bacon og egg

Selv om bacon er et bearbeidet kjøtt og ikke akkurat sunt, har det lite i karbohydrater. Du kan spise det på en lavkarbodiett og likevel gå ned i vekt. Hvis du holder baconinntaket i moderate mengder og ikke spiser det mer enn en eller to ganger per uke, er det ingenting galt med å legge det til kostholdet ditt.

Ingredienser: Bacon, egg, krydder (valgfritt).

Slik gjør du:

  • Legg bacon i en panne og stek til den er klar.
  • Legg baconet på en tallerken og stek 3-4 egg i baconfettet.
  • Hvis du vil legge litt smak til eggene dine, har du litt havsalt, hvitløkspulver og løkpulver på dem mens du steker.

Kjøttdeig med skiver av paprika

Dette lavkarbo-måltidet er perfekt hvis du har litt ekstra kjøttdeig.

Ingredienser: Løk, kokosnøttolje, malt biff, krydder, spinat og en paprika.

Slik gjør du:

  • Finhakk en løk.
  • Legg kokosnøttolje i en panne og skru opp varmen.
  • Tilsett løken og rør i et minutt eller to.
  • Tilsett malt biff.
  • Tilsett litt krydder – enten en blanding eller bare salt og pepper.
  • Tilsett spinat.

Hvis du vil krydre ting litt, tilsett eventuelt litt pepper og chilipulver. Rør-stek til den er klar og servere med en skivet paprika.

Cheeseburgere

Det blir ikke mye enklere enn dette: En burger med to forskjellige typer ost og rå spinat.

Ingredienser: Smør, hamburgerpatties, cheddarost, kremost, salsa, krydder, spinat.

Slik gjør du:

  • Legg smør i en panne og skru opp varmen.
  • Tilsett hamburgerne ferdig krydret.
  • Vend til de er klare.
  • Legg et par skiver cheddar og litt kremost på toppen.
  • Reduser varmen og sett et lokk på pannen til osten smelter.
  • Server med rå spinat. Du kan drysse noe av fettet fra pannen over greenene dine, hvis du vil.
  • For å gjøre burgerne enda saftigere, tilsett litt salsa.

Stekte biter av kyllingbryst

Hvis du er bekymret for å ende opp med smakløs, tørr kylling, kan du legge til litt smør gjøre susen.

Ingredienser: Kyllingbryst, smør, salt, pepper, karri, hvitløkspulver og grønne grønnsaker.

Slik gjør du:

  • Skjær kyllingbrystet i små biter.
  • Legg smør i en panne og skru opp varmen.
  • Tilsett kyllingbiter, i tillegg til salt, pepper, karri og hvitløkspulver.
  • Brun kyllingen til den når en sprø tekstur.
  • Servere med noen grønne grønnsaker.

Kjøttbasert ‘pizza’

Hvis du savner pizza på lavkarbo-dietten din, vil du elske dette. Det kan hende du bare synes det smaker enda bedre – uten de usunne ingrediensene som mange pizzasorter inkluderer. Denne oppskriften er enkel å modifisere, og du kan tilsette ingredienser med lite karbohydrater du ønsker – grønnsaker, sopp, forskjellige oster og så videre.

Ingredienser: Løk, bacon, malt biff, salsa, krydder, hvitløkspulver og strimlet ost.

Slik gjør du:

  • Finhakk løkene og skjær litt av baconet i små skiver.
  • Bland malt biff, salsa, løk, krydder og hvitløkspulver i bunnen av en ildfast form.
  • Dryss strimlet ost på toppen og dekk med ytterligere baconskiver
  • Sett den i ovnen og varm på 180–200 ° C i 30–40 minutter, til baconet og osten ser crunchy ut.

Relaterte artikler:

Er havregrøt lavkarbo

Bivirkninger lavkarbo

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!