Lavkarbo brød med cottage cheese

Å lage dit eget lavkarbobrød med cottage cheese er ganske enkelt, og du får et saftig og velsmakende brød med lite karbohydrater!

Ingredienser

  • 500 gram cottage cheese, ved romtemperatur
  • 300 gram – naturlig mandelmel
  • 50 gram chia frø
  • 30 gram – bakepulver
  • 2-3 gram maldonsalt

Det er veldig viktig å ha cottagecheesen i romtemperatur, så husk å ta den ut av kjøleskapet noen timer før du lager brødet.

Slik gjør du

Mal opp chiafrøene. Det beste verktøyet for dette er en kaffekvern, men du kan også bruke en blender med høy hastighet eller foodprosessor eller kjøpe ferdigmalt chiafrø. I en stor skål blander du malt chiafrø og cottage cheese. Bland godt med med hendene. Sett cottage cheese- og chiafrøblandingen til side i minst 10-15 minutter. Dette vil gi chiafrøene tid til å absorbere noe av fuktigheten fra osten og gi brødet litt heving. I et annen bolle, blander du mandelmel, bakepulver og salt. Bruk en visp for å blande ingrediensene. Visp er effektivt for å få klumper ut av mandelmelet, og også sørge for at saltet og bakepulveret blir jevnt blandet.

Når cottage cheese & chia frøblandingen har hvilt i 10-15 minutter, blander du den med mandelmelblandingen. Å elte blandingen med begge hender ser ut til å fungere best. Elt til det er helt blandet. Deigen skal ha en lett glans når den er klar.

Form deigen til ønsket brødform. Legg brødet på en rist dekket med bakepapir. Jeg synes dette hjelper med lik varmefordeling. Om ønskelig kan du også bruke en brødform som du smører eller bruker bakepapir i.

Lowcarbpassport.com

Relaterte artikler:

Lavkarbo rundstykker med cottage cheese

Kan man spise havregryn på lavkarbo

Om forfatteren

Legg inn kommentar