Langturer om morgenen

0
145
Langturer om morgenen

Lær mer om hvordan og hvorfor du bør trene langturer om morgenen, og med hvilken intensitet du kan trene.

Trene langturer om morgenen

Å trene langturer om morgenen kan være effektivt både med tanke på treningsutbytte og tid. Trener du langturer før frokost gir det deg økt fettforbrenning. Å trene langturer tidlig om morgenen frigjør tid resten av dagen til andre aktiviteter.

Trene langturer før frokost

En studie publisert i British Journal of Nutrition fant at trening på tom mage om morgenen kan øke forbrenningen av kroppsfett med inntil 20% mer, enn det å trene etter frokost.

Forskere fra Universitetet i Northumbria ba 12 fysisk aktive menn løpe med moderat intensitet på tredemølle om morgenen, uten å ha spist frokost først, mens enn annen gruppe spiste frokost før de løp. 90 minutter etter treningsøkta fikk deltakerne en sjokolademelk, mens de senere fikk pasta til lunsj, og ble bedt om å spise seg mette. Forskerne fant at deltakerne som ikke spiste frokost hadde mindre appetitt senere på dagen, og gjorde ingenting for å kompensere for sulten de hadde om morgenen da de ikke spiste frokost, sammenlignet med de som spiste frokost før de trente. I tillegg hadde de som trente på tom mage 20% høyere fettforbrenning enn de som hadde spist frokost.

Det du trenger når du skal løpe langturer lenger enn 90 minutter, er sportsdrikke eller saft. En tommelfingerregel kan være at du drikker hver 5, kilometer når du løper langturer.

Hvordan trene langturer om morgenen

Mange kan ha mer enn nok med å komme seg ut for å trene en liten tur, så hvordan trene langturer? Du bør ha innarbeidet en rutine for å trene om morgenen før du gyver løs på langturene. Som for all løpetrening du gjennomfører bør du ha en gradvis økning i lengde på langturene. Trene langturer med lav intensitet om morgenen. Det vil gjøre langturene mye mer overkommelige. Er du en dreven morgenløper, og ønsker større utfordringer med langturen, kan du avslutte de siste 5-10 minuttene av langturen med moderat til hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvordan klare å trene om morgenen

Trene om morgenen eller kvelden